Hvordan behandle høyt kolesterol (blodkolesterol)?

Grønnsaksalat er uten kolesterol

Kostomleggingens betydning for kolesterolet

Dersom en legger om kostholdet, kan en etter få uker oppnå fra 5 - 30% reduksjon av blodkolesterolnivået. Uansett alder, kjønn og arvelig belastning er en omlegging av kostholdet hjørnesteinen i all behandling av høyt blodkolesterol. Kolesterolnivået alene er ikke løsningen på alle hjerteproblemer, men en får meget godt betalt for å gjøre noe med det. Dersom en legger om kostholdet, kan en etter få uker oppnå fra 5 – 30% reduksjon av blodkolesterolnivået. Dessuten blir andre blodfettstoffer påvirket i gunstig retning – i tillegg til at personen snart føler økt velvære og får bedre kondisjon! Mer hjertevennlige kost- og mosjonsvaner er også forebyggende for høyt blodttrykk, overvekt og diabetes type 2 («aldersdiabetes»). Selv små livsstils-forandringer er bra!

Det anbefales at kostomleggingen skjer gradvis. Begynn i det små. Strenge dietter er ikke å anbefale. Det viktige er å finne kost- og mosjonsvaner som du liker og er komfortabel med. En ide kan være å lage en prioriteringsliste over hva du bør, kan og har lyst til å endre på. Er du overvektig, bør inntaket av fett og energirike matvarer reduseres. Dessuten bør en gå over til å spise små, men hyppige måltider – gjerne opp til 6 ganger daglig! For noen kan det være nyttig å skrive ned absolutt alt en spiser i løpet av 2 til 4 dager (gjerne to sammenhengende ukedager pluss lørdag og søndag). Før opp når på dagen du spiser, hva du spiser og hvor mye. Vær ærlig – noter absolutt alt. Prøver du å lure noen, er det bare deg selv du lurer…

Følgende faktorer utgjør en risiko for utvikling av hjerte- og karsykdommer. Jo flere risikofaktorer, jo større er den samlede risikoen:

◊ Menn over 40 år

◊ Kvinner over 50 år

◊ Arvelig belastning

◊ Hjerte- eller karsykdom som du allerede har fått

◊ Røyking

◊ Overvekt, særlig stort midjemål (dvs. stor mage/vom)

◊ Blodkolesterol over 5 mmol/l

◊ Triglyserider over 2,0 mmol/l

◊ LDL-kolesterol over 3 mmol/l (det dårlige kolesterolet)

◊ HDL-kolesterol (det gode kolesterolet) under 1 for menn – 1,3 for kvinner (HDL-kolesterol bør utgjøre minst 25% av totalkolesterolet)

◊ Høyt blodtrykk

◊ Diabetes type 2

Se også diverse innlegg om kolesterol og kolesterolverdier på dette nettstedet. Bruk søkefeltet (klikk på forstørrelsesglasset oppe til høyre). Sjekk gjerne følgende artikler: Kolesterol til glede og besvær.  Forebygg i tide.  Kolesterol quiz.  Kolesterolet kan reduseres.  Når sunn, kolesterolsenkende mat smaker godt.  (Pluss en rekke andre artikler om emnet på johnsteffensen.no).

(Oversikten basert på LKH og LHL samt Sosial- og helsedirektoratet)

La andre få vite om dette innlegget..