Når lærere settes i bur…
Aftenposten kritisk til økt binding av lærere
Som et apropos til “Tanker i forbindelse med at jeg nå forlater læreryrket” og “Nå er jeg blitt en rømmelærer” (to innlegg på www.johnsteffensen.no), kan det være greit å referere til Aftenposten av 4. juni 2014.
Aftenposten trekker bl.a. frem at norsk skole kommer til å mangle 18 000 lærere om vel fem år, og at 40 000 personer med lærerutdanning i dag arbeider andre steder enn i skolen. Aftenposten er kritisk til bundet arbeidstid, for de er overbevist om at dette vil jage enda flere bort fra skolen. I den forbindelse vises til et tidligere intervju med lærerutdannede Thorgeir Kolshus, for øyeblikket midlertidig ansatt som førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo. Kolshus har utenom spesialfeltet sosialantropologi, undervisningskompetanse i geografi og religion. Han fremstår, i følge Aftenposten, som en drømmekandidat for Høyres kunnskapsskole.
Gir du læreren frihet, får du kvalitet
Problemet er bare at han trolig aldri vil komme til å ta jobb i skolen. Hans begrunnelse er som min egen: “Gir du læreren frihet, får du kvalitet. Nå er tankegangen å sette læreren i bur.” Han hadde opprinnelig tenkt å bli lærer, men nå har han ombestemt seg: “Hvis lærerne blir tvunget til fast kontortid, vil jeg aldri ta jobb i skolen”, sier han til Aftenposten.
Skolen er i ferd med å støte fra seg mange kompetente lærere
Aftenposten er “overbevist om at mange tenker som Kolshus”. I så måte er skolen i ferd med å støte fra seg mange kompetente lærere – og kanskje aller helst de best kvalifiserte. Aftenposten stiller seg meget kritisk til kunnskapsminister Røe Isaksen og konkluderer: “Endringer og reformer må henge på greip. Utdanningssektoren er ikke noe unntak, men her gjenstår fortsatt mye!”
Jeg kan ikke annet enn å applaudere Aftenspostens kommentar, for det er nettopp dette som er saken: Økt binding vil øke flukten fra læreryrket, og det vil garantert ikke friste flere til å bli lærer. I hvert fall ikke de best kvalifiserte.