Strykprosenten falt til null da klassestørrelsen ble redusert fra 30 til 20 elever
Dette står å lese i bladet “Utdanning” (7 – 2012), og i så måte underbygger dette godt det som ble omtalt på johnsteffensen.no for noen uker siden. (her)
Det er Åssiden videregående skole i Drammen som reduserte gruppene fra 30 til 20 elever i fagene norsk, matematikk og naturfag. Resultatene ble åpenbare og oppsiktsvekkende. Absolutt alle besto hovedmåls- og sidemålseksamen (tidligere var det vanlig at 1/3 av elevene strøk, og at mange fikk karakteren to). Etter at elevgruppene ble redusert, ble også eksamenskarakterene kraftig forbedret!
En av lærerne ved Åssiden sier til “Utdanning”: – Jeg jobber jo ikke noe mindre selv om det er færre elever. Jeg får muligheten til å følge den enkeltes progresjon tettere!
Åssidenlærerne er samstemte om at den dagen det blir politisk vilje i Norge til å satse på lønn pluss faglig oppdatering av lærerne, vil det på sikt bli betydelig flere som kan tenke seg å jobbe i skoleverket. Dersom klassestørrelsene reduseres, må det være en forutsetning at elevene får faglærte lærere – ikke ufaglærte. Lønn og etterutdanning blir hensiktsmessige virkemidler dersom en mener alvor om at elevenes skoleprestasjoner skal bli bedre. Færre elever i klassene (og dermed også økt lærertetthet) er løsningen. Dette viser bl.a. resultatene fra Drammen – samt den store svenske undersøkelsen.
Les også – John Hattie, her er det noe som ikke stemmer… og John Hattie tar feil, Thomas Nordahl!