Den beste helseeffekten

Gåtur gir best helseeffekt. www.johnsteffensen.no

Slik får du bedre helse…

«Hvis du ikke har tid til mosjon i dag, avsett tid til sykdom senere», sa den britiske statsministeren Edward Smith-Stanley på 1800-tallet. Han ga oss dermed en viktig påminnelse, nemlig at det å være i bevegelse gir gode helseeffekter både på kort og lang sikt. De som er i dårlig form, bør spørre seg selv om de ønsker at det skal fortsette å være slik.

Det er ikke mye som skal til for å bli i bedre form og dermed også bedre helsetilstanden. Om du har problemer med å komme i gang, så start i det små. Begynn gjerne med en tur eller to i uka, øk deretter gradvis. 30 til 45 minutters rask gange gjør underverker, og gang-arenen ligger klar uansett hvor en befinner seg. Er en på reise, er gåturer en fin måte å gjøre seg kjent på.

For egen del vil jeg legge til at det å ha hund også gir en super helseeffekt. Hunden må luftes flere ganger daglig, og den må også ha mosjon om den skal trives, f.eks. en times gåtur daglig med sin eier. Selv er jeg ute i all slags vær, for hunden trenger mosjon og impulser. Det gjør jeg også. Dermed oppstår en vinn-vinn situasjon, ikke bare kommer jeg meg ut, men turen gir også gode naturopplevelser, frisk luft og… bedre helse! Du behøver ikke å løpe kilometervis rundt omkring opp og ned, for forskning har vist at gåtur i raskt tempo gir minst like stor helsegevinst både på kort og lang sikt, som det å jogge.  

La andre få vite om dette innlegget..