Nettbutikker og lettlurte nordmenn

Mye lureri på internett

Nettbutikker og lettlurte nordmenn.

Dessverre fins det mange som ønsker å svindle lettlurte nordmenn på nett. Nordmenn skal visstnok være spesielt godtroende. De som har greie på slikt, påstår at vi er i verdenstoppen når det gjelder å bli lurt eller svindlet på internett.

Ofte er det slik at et tilbud som er «for godt til å være sant» nettopp er dette. Tilbudet er ikke sant eller ekte. Om du handler fra en nettbutikk i Kina, er det ikke alltid like enkelt å klage dersom produktet ikke svarer til dine forventninger – eller ikke fungerer – eller endatil aldri dukker opp.

Rettigheter

Dersom du velger en norsk eller europeisk nettbutikk, har du som kunde lovbestemte rettigheter gjennom bl.a. Forbrukerrådet i Norge og Forbruker Europa.

Falske nettsider

Et godt tips er å sjekke hvem som eier den aktuelle butikken eller nettstedet. Dette står ofte nederst på firmaets nettside – eller under «Kontakt oss». Om du ikke finner slik informasjon, bør du skygge banen. Det er heller ikke lurt å klikke videre fra en annonse på f.eks. Facebook ved å klikke på en lenke. Om tilbudet er «alvorlig ment», dvs. «ekte», vil du også finne dette om du åpner butikkens hjemmeside på vanlig måte, dvs. utenom Facebook eller en annen sosial plattform. Om du ikke finner tilbudet på firmaets hjemmeside, kan det være at tilbudet kommer fra en falsk nettside.

Slik kan vi hjelpe hverandre

Er du i tvil, benytt deg av følgende gode råd: Foreta et søk på «Google»; skriv firmaets (nettbutikkens) navn  + ordet «svindel». Du kan også bruke «fraud» hvis det er en utenlandsk aktør du vil vite mer om. Du kan også skrive nettbutikkens navn + «erfaringer» (evt. «reviews» – anmeldelser/tilbakemeldinger). I noen tilfeller kan du prøve «Trustpilot» og lese om andres erfaringer med det aktuelle firmaet eller nettbutikken.  Dersom du finner mange negative omtaler (dvs. misfornøyde kunder), bør du velge et annet sted å handle!

Ekstra kostnad

Gjør du et dårlig kjøp i din nærbutikk, kan du oppsøke den for å klage eller reklamere. Å følge opp en klage eller en reklamasjon på internett kan vise seg å være mye mer problematisk. I noen tilfeller kan det fort koste ekstra også. Sjekk hvilke returordninger firmaet tilbyr. Å tilby fri retur for firmaets regning er en ting, noe helt annet er det om du må betale returkostnadene selv.

Illustrasjon øverst: Mohamed Hassan (Pixabay). Bokstaven «D»: Gerd Altmann (Pixabay)

La andre få vite om dette innlegget..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.