Avisenes dilemma

Avisenes dilemma.

På seg selv kjenner man andre… Om det jeg opplever også gjelder for flere, er det grunn til bekymring. Jeg tenker på mange av de store avisenes nettutgaver. Flere aviser har i det siste året blitt mye mer restriktive når det gjelder gratis nyhetsformidling på nett. Stadig flere oppslag merkes «+», «Pluss» eller «Abonnent», osv.

Man får kun lese overskrifter, og vil man vite mer, må det abonneres.

Tanken er vel og bra. Skap nysgjerrighet og ta deretter betalt for nyhetene. Nyhetsformidlerne har jo betydelige utgifter. Det er ikke gratis å lage avis.

Forsvinner ut av bevisstheten

Problemet er at flere aviser som tidligere delt nyheter gratis på nett, i dag skal ha betalt for tjenesten. Så tilbake til min innledning; på seg selv kjenner man andre… For et par år siden besøkte jeg f.eks. ba.no flere ganger daglig. Mange av deres saker kunne leses gratis, ikke alle, men de fleste. Etter hvert strammet ba.no inn og snart ble det nesten slutt på gratisstoffet. Da skjedde det noe med undertegnedes nettvaner; ba.no forsvant sakte, men sikkert ut av bevisstheten. I dag besøker jeg ba.no bare et par ganger i måneden. Det har ingen hensikt å åpne deres side, for det fins ikke noe interessant der.

«Abonnent»-utfordringen

Det samme har skjedd med bt.no. Også denne avisen har etter hvert strammet kraftig inn på hvilke nyheter som blir formidlet uten betaling. Nå er det aller meste merket «Abonnent». Dermed er bt.no også i ferd med å forsvinne inn i tåkeheimen. Nå besøker jeg deres side 2-3 ganger i uken, mens jeg for et år siden var innom omtrent hver dag. Også Aftenposten har lidd samme skjebne hos meg, jeg finner ikke lenger noen nytte i å besøke deres nettutgave.

Mange gratis-sider
Test dine kunnskaper. 12 flip-spørsmål. Klikk på bildet.

Det fins heldigvis flere nyhetsformidlere som er «rausere» mtp. saker de presenterer. Dermed blir deres  hjemmesider første-, andre- og tredjevalg, og nå kanaliseres mine nyhetsvaner oftere dit, mens mine tidligere nettaviser går mer og mer i glemmeboken.

Utilsiktet effekt

Dette er alvorlig også på en annen måte. Fordi det fins mange gratis-sider på nett, hjemmesider som også presenterer «nyheter», kan dette like gjerne være nyheter som ikke alltid er troverdige eller «ekte». Det er ikke ønskelig at tvilsomme nettsider blir den nyhetsformidlingen som når ut til de fleste. At de etablerte og seriøse nyhetsaktørene stenger folk ute fra nettsidene sine, fordi man ikke er abonnenter, skaper dermed en uønsket og på sikt uheldig effekt. De seriøse aktørene blir ikke lenger det første man tenker på, når skal vil orientere seg i nyhetsbildet. I kampen mot gratissidene kan de etablerte formidlerne som tar betalt for nyhetene, tape terreng, noe som neppe var hensikten, ei heller ikke ønskelig…

Les også: «Abonner på en avis. For demokratiets skyld!»

Bildet øverst er en faksimile fra ba.no sin nettavis.

Havregrøt-klubben fins på www.johnsteffensen.no. Et vell av havregrøt-oppskrifter...
Sjekk mange herlige oppskrifter på havregrøt. Klikk på bildet!

La andre få vite om dette innlegget..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.