Ufyselige fergetoaletter

Ikke alt er like vakkert i vakre hardanger. Fra toalettet på "mf sogn". Foto: johnsteffensen. No

Fergetoaletter som bokstavelig talt lever sitt eget liv

For å få prisene ned er buss- og fergedrift blitt konkurranseutsatt. Det handler om konsesjoner, og det å gi pris på ulike tjenester. Som å trafikkere et fergesamband. Tidligere gikk fergestrekningene nærmest i arv. Hadde en først fått konsesjon for en strekning, hadde en hevd på området. Dermed fikk man selskaper som tok opp i seg navnet til den regionen de tilhørte og trafikkerte. Det var liksom ikke tvil om hvor HSD hørte hjemme; Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskap. Eller Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane, Stavangerske, Bergens sporveier osv. Transportselskapets navn levnet ingen tvil. En visste hvor de hørte til, og ingen var vel mer spesialiserte enn dem. Innenfor sine regioner, fylker eller byer.

Ikke alt er like vakkert i vakre hardanger. Fra toalettet på "mf sogn". Foto: johnsteffensen. NoMen det var før, før selskapene begynte å fallby hverandre på pris. Til kundens beste, må vite… Det gjelder jo å få prisene ned, og det er til kundens beste. Eller…?

I det siste har jeg fartet en del. Blant annet med ferger. Det har slått meg at mange av fergene som trafikkerer ulike strekninger nærmest er for museumsgjenstander å regne. Gamle slitere som utvilsomt har sett bedre dager, og som heller ikke virker godt vedlikeholdt. For kanskje kan det tenkes at fergen ikke kommer til å gå den aktuelle strekningen særlig lenge? Konsesjoner må nemlig fornyes med års mellomrom…

Eller så har man priset seg så lavt at salderingsposten blir vedlikehold. Eller renhold for den saks skyld…

Fergetoaletter til skrekk og advarsel

Bildet viser toalettet på fergen Bruravik – Brimnes. Driftet av Fjord 1. De vant øyensynlig anbudet, og deres ferger skal gå frem og tilbake på strekningen i ca ett år til, inntil Hardangerbroen åpner neste sommer. Da blir sambandet lagt ned. Men nedleggingen av fergedriften er visst i full gang allerede… I hvert fall kan det virke slik. Det er liksom ikke så farlig med hvordan fergene presenterer seg for tiden. De skal trolig snart skrotes…

Det var “MF Sogn” vi reiste med på nevnte strekning. Neppe det beste navnet i Hardanger, men dog… en gammel sliter som en gang har også hatt et annet navn; “MF Alversund”. Men nå gjør den nytten i vakre Hardanger – i et område som turistene strømmer til. I hopetall. Mange av dem for å bli transportert i naturskjønne omgivelser mellom nevnte fergeleier.

Men for Guds skyld: utsett ditt toalettbesøk. “MF Sogn” er så avgjort ikke rette sted… Det har vi selv fått erfare to ganger i løpet av en uke. For maken til grisete toaletter skal en lete lenge etter. Og det meste glimrer med sitt fravær. På den ene turen fantes ikke toalettpapir og såpe, mens søppelkurven var mer enn full. På tilbaketuren var det like ille, med toalettpapir og brukte bleier overalt på golvet. Full bosskurv, skitten vask osv. Svært så uappetittelig!

Grisete fergetoaletter bør få konsekvenser for selskapet 

Det MÅ være mulig for noen på “MF Sogn” å stikke innom toalettene med jevne mellomrom. En kan ikke forvente at et eller annet rengjøringsselskap skal kunne følge opp toalettene til enhver tid, når antall passasjerer er stort og toalettkapasiteten liten. Enten må renholdsfolkene fare over toalettene mye hyppigere – eller så får mannskapet ta sin tørn. Det burde vel være litt tid til den slags under overfarten. Eller…? Ta med en søppelsekk – plukke opp det som flyter, skifte såpedispenser, sørge for nok toalettpapir, etc. 

Fjord 1 burde egentlig ha vært bøtelagt for uhygieniske fergetoaletter. For er det slik at renholdet er blitt salderingsposten – det som bidro til at Fjord 1 til syvende og sist gikk seirende ut av anbudskonkurransen? Ikke vet jeg. Det eneste jeg vet, er at det flyter en gammel holk i Hardanger som er et svært lite tiltalende sted å oppholde seg, i hvert fall om en  benytte toalettet. For dette er bare utrolig pinlig, Skjerp dere, Fjord 1.

La andre få vite om dette innlegget..