Kynisk mot barn

Kynisk og skruppelløs markedsføring.

Hele 8 av 10 reklamer for mat rettet mot barn i sosiale medier bryter med internasjonale retningslinjer utarbeidet av Verdens helseorganisasjon (WHO).  Deres poeng er at barna skal beskyttes mot kynisk markedsføring. Det er f.eks. ikke greit at barn lokkes med leker for å kjøpe usunne burgere, ei heller at søte kuer og fargerike fantasidyr brukes for å få barn til å kjøpe noe med høyt sukkerinnhold.

 

Bevisst og utspekulert markedsføring
Dette er barnas viktigste medier…

Mange av oss tenker ikke over det i hverdagen, men ovennevnte markedsføring er gjort på en svært bevisst og utspekulert måte, vel vitende om at barn er lettpåvirkelige, og at unger flest raskt utvikler vaner og preferanser til produkter som kommer til å følge dem livet ut.

Vaner starter gjerne i barndommen, både gode og dårlige vaner.  Nærmere 20 prosent av barna er i dag overvektige, og mange av dem kommer til å bære med seg ekstravekten videre i livet. Derfor er det viktig å beskytte barna mot aggressiv og kynisk markedsføring som ene og alene er laget for å tjene penger på de yngste.

Barn veldig lojale mot merker og produkter

WHO skriver blant annet: «Få barna hektet på junk food, og du har en kunde for resten av livet. Så brutal er sannheten!» WHO fortsetter: «Barn er lettpåvirkelige, de mangler kunnskap om ernæring, og de søker først og fremst tilfredsstillelse her og nå. Ikke minst er de lojale mot produkter og merker de får et forhold til.»

Mye som må rettes opp i
10 år på nett

Ut fra dette skulle det være innlysende at lovverket må beskytte barna mot slik markedsføring, og at matbransjen ikke lenger kan ha ansvar for å regulere seg selv, slik som systemet faktisk fungerer i dag. Her er det mye som ikke er som det skal og bør være!

Foto øverst: Patricia Prudente (Unsplash)

Du vil trolig like innlegget «Når belønning blir feil»

Les: «Slik mister barn sitt indre kompass.» (Klikk på bildet)

La andre få vite om dette innlegget..