Æ problematisk for Rema 1000

Æ appen fremdeles problematisk for Rema.

3 år etter oppstarten vil Æ-problemene ingen ende ta

Året 2020 har allerede skapt problemer for Rema 1000. Appen Æ er og blir en hodepine for matvaregiganten. Æ oppfyller heller ikke Remas filosofi om at det enkle er ofte det beste. Appen har siden oppstarten i januar 2017 ikke vært enkel å håndtere for kjeden. Fremdeles har Rema 1000 åpenbare problemer med Æ…

OPPDATERING (5) per lørdag 22.02.2020:  Æ-problemene er etter nesten 6 uker(!) fremdeles ikke løst! Remas tekniske team meldte for noen dager siden at problemet nå skulle være fikset. Dette viser seg IKKE å være tilfelle. Absolutt ingen ting har de klart å løse. Problemene med Æ er de samme. Les mer om dette i hovedartikkelen nedenfor.

OPPDATERING (4) per tirsdag 11.02.2020: Det har gått vel 4 uker(!). Æ-problemene er fremdeles ikke løst! Rema forteller at «vi jobber på spreng med saken», men at de ikke har klart å fikse problemene med appen ennå. Dette er problemer som ikke rammer samtlige brukere, men som likevel omfatter mange. Den siste uken har f.eks. Remas forbrukerservice mottatt 11 000 henvendelser daglig(!), det er i snitt 460 henvendelser per time døgnet rundt! Appen Æ har utviklet seg til en skandale for Rema 1000.

OPPDATERING (3) per tirsdag 04.02.2020: Problemene med Æ fortsetter. Etter 21 dager(!) har Rema  fremdeles ikke klart å løse app-problemene som er beskrevet nedenfor. Mange kunder får ikke den Æ-rabatten de ble forespeilet. Rema har i løpet av 3 uker mottatt svimlende 110 000 henvendelser, og deres kundeservice klarer ikke å håndtere svarfristene i det hele tatt. Der kjeden lovet tre dagers responstid, tar det nå uker før kunden får svar om at «de jobber med saken». Ikke rart når antall henvendelser i snitt er 5 300 daglig.

OPPDATERING (2) per lørdag 01.02.2020: Rema 1000 har fremdeles ikke klart å løse Æ-problemet, og antall klager/henvendelser øker og øker. Stakkars Remas kundeservice!

OPPDATERING (1) per tirsdag 28.01.2020: Det som beskrives i denne artikkelen, ble lagt ut mandag 27.01.2020. Etter dette har følgende skjedd: 1: Antall henvendelser til Remas kundeservice har økt betydelig. Fra fredag 24.01 – kl. 21:48 til og med tirsdag 28.01 – kl. 20.15 (dvs. mindre enn 4 døgn) økte antall henvendelser med 30 569 stk, hvilket er ca 7 765 per døgn og 324 per time døgnet rundt. Det store antall henvendelser indikerer at Rema har betydelige problemer med appen Æ.  2: Henvendelsen som det vises til nedenfor, skulle besvares innen 3 virkedager. Det tok hele 10 virkedager før et svar kom, men problemet var fremdeles ikke løst. Kundeservice viste nå til at saken (etter 2 uker) var blitt videresendt til deres til tekniske avdeling. 

Remas selvpålagte svarfrist forlenges til stadighet…

For noen er 10-på-10 listen heller ikke korrekt ført.

Rema 1000 lovet at problemene med Æ ville bli løst i løpet av tre virkedager (= kjedens selvpålagte svarfrist). Men da saken ikke var løst innen fristen, fikk kunden vite at responstiden nå var endret til fire virkedager. Da ingen svar hadde kommet etter åtte virkedager, fortalte Rema at svaret skulle foreligge innen fem virkedager. Remas selvpålagte svarfrister ble likevel ikke overholdt. Interessant er det også  å registrere at Rema 1000 i løpet av en uke mottok hele 27 545 henvendelser angående Æ. Det er i snitt 4 000 henvendelser daglig, et signal om at noe ikke fungerer. Siden nyttår er det dessuten mange som har googlet og lest tidligere innlegg om Æ og Rema 1000 på johnsteffensen.no – også det er urovekkende. Det viser at det er mange som sliter med appen. I tillegg har Rema ikke reklamert for Æ i det siste, noe som forsterker mistanken om at Æ ikke går på skinner…

Les også «Slik blir du lurt av Rema 1000» (Aktuelt fremdeles selv om det ble skrevet for tre år siden)

Slik lures kundene av Æ:

Problemene med Æ har Rema 1000 så langt ikke har klart å løse, selv om rotet går like inn i kjernen av det som er poenget med Æ. Rema har lovet at de 10 varene som kunden kjøper mest, vil bli registrert på 10-på-10 listen. Disse varene skal i følge kjeden automatisk gi 10% prisavslag. Problemet er at denne listen ikke ajourføres hos enkelte. Til tross for at kundene handler for tusener av kroner, skjer det ingen endringer på listen, og folk snytes for den rabatten de ble forespeilet. Det gis heller ingen bytteforslag på listen slik det er meningen at kunden skal få. 10-på-10 listen har heller ikke vært korrekt ført (jfr. diverse kvitteringer).

Ca 30 000 kundeservice-henvendelser på 1 uke

Dette er problemer som Rema 1000 virkelig sliter med å løse, og jeg synes synd på Remas kundeservice som i løpet av 1 uke har måttet håndtere nærmere 30 000 henvendelser! Like mange frustrerte Rema-kunder henvendte seg trolig til kjeden uken før også, ut fra tall som undertegnede har tilgang til.

Les: Rema 1000 har underkommunisert sine problemer med Æ i minst tre år.

Appen fungerer fremdeles ikke etter nesten tre måneder

I skrivende stund er Æ-problemet for nevnte kunde ikke løst. Det fins et ukjent antall Rema-kunder som har en Æ-app som ikke fungerer som den skal. Flere kjøp blir aldri registrert, nye kjøp får ingen innvirkning på 10-på-10, nye kjøp medfører ingen bytteforslag i 10-på-10, kunden får ikke det prisavslaget som han/hun skal ha, og problemet er det samme uansett hvilken Rema-butikk man besøker. Æ-problemene vil ingen ende ta…

Rema har øyensynlig tatt seg vann over hodet med appen. En Æ-konto jeg kjenner, ble opprettet i november 2019. Etter bortimot tre måneder(!) fungerer fremdeles ikke appen, og kunden snytes for nesten alle prisavslag han har rett på. Dette er skrekkelig dårlig og lite tillitsvekkende! Rema-rotet står i grell kontrast til kjedens slagord om at det enkle er ofte det beste.  Æ har definitivt ikke blitt noen enkel og billig sak for Rema 1000, og kjeden vet åpenbart ikke hvordan de skal få appen til å fungere for samtlige kunder. Problemene er heller ikke av ny dato, de dukket opp allerede da Æ ble introdusert i januar 2017.

Les også fra august 2018: «Etter 20 måneder har Rema fremdeles ikke fått orden på Æ»

KLIKK PÅ BILDET

La andre få vite om dette innlegget..