Selskapsleker for voksne (4) – Oppdraget

Selskapslek for voksne (4) er en lek som bare blir artigere og artigere jo lenger en holder på. (johnsteffensen. No)

Selskapsleker for voksne

En festlek som blir morsommere og morsommere 

Leker til festen – selskapsleker 4

Dette er en morsom, gammel selskapslek som ble mye brukt i etterkrigstiden. Den kan gi en sammenkomsten eller et familiebesøket et ekstra løft. Leken kan fint vare en stund dersom gjestene blir engasjert. Faktisk kan leken bli en gjenganger i flere besøk/selskaper, en lek der deltakerne blir flinkere og flinkere for hver gang de er med på den. Oppdragene kan etter hvert gjøres mer kompliserte – etter en del ganger kan den bli svært så avansert.  

Oppdraget

Selskapslek for voksne er en lek som kan tas om igjen og om igjen i besøk etter besøk. Etter hvert blir deltakerne ganske dyktige i denne leken som aktiviserer og engasjerer alle. (johnsteffensen. No)
Denne leken er gammel, og den fungerer utmerket i et mindre selskap. Selskapsleker for voksne fins på johnsteffensen. No

I serien selskapsleker for voksne er turen kommet til en lek som ble mye brukt hjemme hos oss da jeg var barn, men det var først og fremst de voksne som «digget den». Det hendte at vi barn også fikk prøve oss, men da ble oppdraget gjort litt enklere. Det var også kjekt å lede leken (endatil for oss barn), men det var en greie som krevde noe rutine. Derfor var det som regel en voksen som styrte det hele. Og selskapsleken måtte stødig styres med musikk.

Du trenger litt golvplass, og det bør samtidig være mulig å bevege seg litt rundt også på andre siden av gjestene. Gjestene kan sitte ved salongbordet eller rundt i rommet. Visse omrokkeringer (av stoler o.l.) kan bli aktuelt dersom oppdragets form tilsier at deltakeren bør kunne komme frem til et bestemt sted der oppdraget skal utføres.

I og med at musikk er involvert – og viktig – må det finnes et stereoanlegg, et nettbrett, CD-spiller, ipod, mobiltelefon e.l. tilgjengelig, altså en musikkkilde. I nødsfall kan også radio benyttes, men da kan det oppstå programpauser underveis, noe som kan komplisere gjennomføringen.

Dersom dere ikke har lekt denne leken før, bør dere begynne litt forsiktig, dvs. gi enkle oppdrag. Oppdraget kan bestå av ett element – eller det kan omfatte flere deler. Det hele skal løses på et forhåndsavtalt sted i rommet, og tingene (hvis oppgaven er flerdelt) skal foregå i den rekkefølgen som leklederen etter avtale med «publikum» har bestemt.

Til hvert oppdrag plukkes det ut en i forsamlingen, og vedkommende må ikke være i rommet når oppdraget blir diskutert og avtalt. Når dette er klart, skal lekleder forvisse seg om at alle i besøket har forstått hvilket oppdrag som skal løses – og hvor. (Dermed unngår en spørsmål fra forsamlingen underveis, som f.eks. «Hva skal han gjøre nå…?»)

Når alle, unntatt den som befinner seg i naborommet, har fått med seg hva som er oppdraget – eller oppgavene (elt etter hvor mange deler oppdraget har), blir deltakeren hentet inn. Be ham stå like innenfor døren. Fortell så følgende:

Du skal om litt gjøre to ulike ting (hvis oppdraget består av to deler), og det er musikken som bestemmer hva du skal gjøre – og hvor du skal gjøre det. Dette er en form for tampen brenner med musikk; dvs, ingen musikk – du er ikke i nærheten av der du skal være – eller det du skal gjøre, ved stigende musikkvolum nærmer du deg stedet og selve oppgaven. Ved høy musikk er du svært nært det du skal gjøre. Forsvinner musikken, er du enten på feil sted – eller det du prøvde på å gjøre, er ikke det som skal gjøres. Du skal i det hele tatt lytte til musikken, for det er den som bestemmer alt.

Deltakeren skal deretter begynne å bevege seg rolig rundt i rommet mens han hele tiden lytter til musikken. Når han/hun nærmer seg stedet der noe skal skje, f.eks. peishyllen der det fins ulike gjenstander, bl.a. det brilleparet som forsamlingen er blitt enig om at deltakeren skal velge. Han/hun får høy musikk når han er i nærheten av peishyllen, men i samme øyeblikk han går forbi denne, stilner også musikken av. Han/hun vil derfor snu og gå litt tilbake. Nå blir musikken høyere igjen. Når deltakeren er på riktige stedet ,er musikken på topp. Da skjønner han/hun at nå er han/hun på rett sted. Hvis deltakeren nå forlater stedet igjen, forsvinner musikken brått. Han skal altså gjøre noe der han stod. (Leklederen kan evt. fortelle ham dette ved å si: «Du er på rett sted. Nå skal du gjøre noe der.» Kanskje snur deltakeren seg med ryggen mot hyllen, da får han liten musikk (går han ut i rommet, forsvinner musikken helt.) I det øyeblikket han evt. ser på peishyllen, blir musikken sterkere. Så kan det være at hånden hans søker etter noe på hyllen. Hver gang han tar feil gjenstand, forsvinner musikken brått. Først i det øyeblikk han berører det aktuelle brilleparet, får han meget høy musikk. Denne delen av oppdraget er dermed løst.

Så kan leklederen fortelle ham følgende. «Du har nå løst første del av oppdraget, men du skal gjøre en ting til.» Deltakeren vil trolig plassere brillene på nesetippen sin, men det får han ingen musikk til, for det er ikke dette han skal gjøre. Besøkets gjester hadde bestemt på forhånd at han skulle sette brillene på nesen til tante Ingrid, ikke på seg selv.

Nå må deltakeren finne ut hva han skal gjøre med brilleparet. Han hører litt musikk, for han holder brilleparet i hånden. Legger han det fra seg igjen på peishyllen, forsvinner musikken helt. Da forstår han at det er noe han skal gjøre med disse brillene. Da må han ut og gå. Han vandrer litt omkring, og i det øyeblikk han nærmer seg tante Ingrid, blir usikken sterkere. Veldig sterk når han passerer henne. Musikken stilner når han går for langt. Nå returnerer deltakeren til stedet der musikken var høyest, dvs. ved tante Ingrid. Etter hvert, med musikkens hjelp, finner han ut at tante Ingrid skal ha brillene på nesen.

Kanskje har gjestene endatil bestemt at solbrillene skal plasseres på tante Ingrids nese opp-ned. Derfor må deltakeren prøve litt ulike varianter med solbrillene på tante Ingrids nesetipp. Til slutt kommer han/hun på å plassere solbrillene opp-ned, og oppdraget er løst (veldig høy musikk).

Når denne leken har vært benyttet noen ganger, kan oppdragene gjøres mer og mer avanserte. (Det er da det blir skikkelig moro.) Da kan det være at deltakeren skal komme inn i rommet, stå på en fot foran gyngestolen og klø seg under kneet, eller han skal legge seg ned på alle fire og bjeffe som en hund, osv. osv. Bare fantasien setter grenser. Jo mer dere har benyttet denne selskapsleken, jo dyktigere blir dere – og dermed blir oppdragene også mer sammensatte og krevende. 

Neste selskapslek: På sparket

Alle selskapsleker for voksne

© www.johnsteffensen.no

La andre få vite om dette innlegget..