Fjern pølser og bacon fra middagsbordet, råder sveitsiske forskere

160 gram bearbeidet kjøtt får en ved f.eks. å spise 2 pølser + 1 baconskive. Image by © Royalty-Free/Corbis

Det dukker stadig opp nye rapporter basert på kliniske studier. Det er nesten ikke måte på hva en observerer over tid. Den som ikke har greie på dette, kan tenke at mange av studiene virker useriøse og lite troverdige, mens andre rapporter synes å være mer seriøse. Den medisinske forskningen har utviklet tydelige standarder for hva en troverdig studie er. Dette gjøres gjennom randomiserte, kontrollerte undersøkelser. Dersom det er snakk om utprøving av en ny medisin, skal det nye preparatet sammenlignes med en kontrollbehandling. Dersom du vil vite mer om kriteriene for slike studier, kan du lese om dette her.

 

Hjerteforeningen (Danmark) 

Fjern pølser og bacon fra middagsbordet

160 gram bearbeidet kjøtt får en ved  f.eks.  å spise 2 pølser + 1 baconskive. Image by © Royalty-Free/CorbisHjerteforeningen i Danmark kunngjorde for litt siden at saltet kjøtt, røkt kjøtt og bearbeidet kjøtt (dvs. pølser, bacon, salami) øker risikoen for å dø av hjerte- og karsykdom.

Det vises til en fersk europeisk undersøkelse eller studie som dokumenterer at dersom en spiser mer enn 160 gram bearbeidet kjøtt om dagen, er risikoen for å dø i løpet av de kommende 12,7 år 44 prosent høyere enn om du bare spiser 20 gram bearbeidet kjøtt daglig.

Om du lurer på hvor mye 160 gram bearbeidet kjøtt utgjør, så er det f.eks. 2 pølser + 1 baconskive.

Disse oppsiktsvekkende funnene er gjort av sveitsiske forskere etter å ha fulgt mer enn en halv million europeere fra 1992 til 2000. 

Den danske hjerteforeningen er tydelig i sine råd: «Spar på de forarbejdede kødvarer, fx pålæg, da de er tilsat meget salt, som får blodtrykket til at stige. De indeholder også mættet fedt og transfedtsyrer samt påvirker det lede kolesterol (LDL), der aflejrer kolesterol i karvægge og fremmer åreforsnævring. Tænk også på, hvordan du tilbereder kødet og brug fedtstoffer med et højt indhold af umættet fedt, som fx raps- eller olivenolie.»

Les mer om undersøkelsen her

 

 

La andre få vite om dette innlegget..