Erfaring med Netthandelen.no : Litt mye «pjank»

Netthandelen.no er Norges største nettauksjon, skal en tro reklamen. Men hvordan er kvaliteten på det som frembys? Her får du min erfaring med netthandelen.no...

Erfaring med Netthandelen.no

Litt mye «pjank» – Netthandelen.no på godt og vondt

«Saksbehandleren din har hatt svært mange reklamasjonssaker den siste tiden» lød det foruroligende svaret jeg fikk på min klage til Netthandelen.no. I tillegg hadde jeg gjort den «dumme feilen» at jeg hadde purret på klagen min. Den første klagen ble ikke besvart så raskt som jeg ønsket, og dermed sendte jeg purring på saken. Dette gjorde jeg flere ganger uten at jeg fikk respons fra firmaet. Da jeg omsider fikk svar fra Netthandelen.no var det bl.a med ovennevnte sitat, samt en ytterligere redegjørelse for hvorfor det hadde tatt så lang tid før de hadde svart på min reklamasjon: Tilbakemeldinger fra Netthandelen.no «sorteres etter når siste svar i saken var, og denne saken har derfor endt i bunn ved hver purring.» Hvem kunne vel vite slikt? Fordi jeg purret på klagen, var min purring å betrakte som «et nytt svar» i saken, noe som altså førte til at jeg rykket bakover i køen hver gang…

Men hvor god er egentlig Netthandelen.no sine produkter? Til dette må jeg ærlig svare; kvaliteten er høyst variabel. Jeg har handlet en del hos Netthandelen.no, men nå tror jeg det blir en stund til neste gang, for det er litt mange feil med gjenstandene som auksjoneres bort. En del av varene bærer preg av annensortering, uten at jeg har belegg for å påstå at de er så. At min saksbehandler ikke svarte meg raskt nok, skyldtes i følge Netthandelen.no «svært mange reklamasjonssaker». Hvis undertegnede er representativ for graden av «uflaks» når det gjelder Netthandelen.no sine produkter, forstår jeg at de har mye å gjøre. Men ett skal de ha, de forsøker å ordne opp i forholdene, enten ved at de sender en erstatningsvare, eller ved at du får refundert kjøpesummen. Og det virker som om de har orden i sakene, om enn systemet ikke er helt optimalt mtp. ovennevnte purreregime. Flere av produktene er riktig flotte, bl.a. noen elegante rødvinsglass, diverse kjøkkenvarer fra Kitchen Factory, oppbevaringsbokser, svært gode forete vinterhansker m.m.

Men hva med kvalitetskontrollen?

Kvalitetskontrollen hos Netthandelen.no synes ikke å være god nok… Her følger mine erfaringer, ikke alle sakene er blitt innklaget fordi det tok lang tid fra jeg mottok produktet til det ble tatt i bruk. A: «Stormparaply» (lekkert design og  tydelig «annerledes – stor og flott»).  Men etter få dagers bruk kreperte stormparaplyen uten at det blåste i det hele tatt. Den tålte ikke å bli slått opp, for to av spilefestene i plast knakk uten forklarlig grunn. Ubrukelig! B: Elektronisk dippedutt som skulle få kontroll på hundens bjeffing ved å sende ut en høyfrekvent lyd hver gang den gneldret. Null respons. Ultralyden skal være på et frekvensområde som hunden skal kunne høre, mens vi mennesker er diskvalifisert i så måte, vi har ikke sjanse til å oppfatte den høyfrekvente lyden. Det har tydeligvis hunden også problemer med; ubrukelig. C: Elektronisk dippedutt som skal få en snorker til å slutte med levenet. Bæres som et armbåndsur. Helt taus/død. Ubrukelig.  D: Hvit softshellkåpe som viste seg å være nesten hvit, bortsett fra en stor gul flekk midt foran ved siden av jakkeslaget. Ubrukelig.  E: Ansiktsmaske som skal verne brukeren mot ekstrem kulde, f.eks. på tur eller ved arbeid i skogen. Forferdelig, kunstig (giftig?) lukt av spesialstoffet som dekker munn og nese, en lukt som heller ikke forsvinner etter flere runder i vaskemaskinen. Ubrukelig. F: Elegant vannkanne i stål som dessverre hadde et lite hull i bunnen slik at vannet rant ut. Ubrukelig. G: Hodeplagg som i presentasjonen så ut som noe helt annet enn hva det viste seg å være. Der jeg hadde forestilt meg et tykt, varmt, polstret stoff, dreide det seg om noe som knapt hadde foring i det hele tatt. Stor skuffelse. H: «Tykke, isolerte varmesokker» str 39-45» dukket aldri opp, i stedet fikk jeg en annen vare og en annen alt for liten størrelse. Utilfredsstillende. I: En fancy flexiline til hunden med innlagt lys og hundeposeholder. Innretningen fungerte, men var klumpete og svært så plastic fantastic (skranglete, billig plast). På ingen måte like kompakt og god som originalen; Flexi. En skuffelse. J: Hundekobbel med innlagte LED-lys som lyser ualminnelig godt i mørket. Kan innstilles på flere måter med ulike blinkeintervaller og stand by-lys. Glimrende ide og et bra produkt, men bryteren som styrer lysene er pinglete, klumpete og upålitelig. Lysene virker bare av og til, og en må ofte trykke fem til ti ganger på bryteren før LED-lampene tennes. Lite tilfredsstillende. K: Lys grå fleecegenser som i front hadde et 5 cm langt kulepennstreif. Annensortering? L: Rimelige lesebriller som heller ikke var veldig gode, innfatningen knakk etter et par måneders bruk. Dårlig kvalitet.

Villedende Brandsdal

Dette var mye «pjank» eller gjenstander som ikke holder mål, ting som Netthandelen.no ikke burde selge. Jeg gikk dessuten fem på da jeg kjøpte et par Brandsdal-plagg hos Netthandelen.no og trodde at dette dreide seg om merkevaren som jeg kjente til fra før, og som jeg var godt fornøyd med: Brandstad. Men her ble jeg altså forledet, for Netthandelen.no sitt produkt heter «Brandsdal», et navn som ligger svært tett opp til «Brandstad». Snedig markedsføring som er helt i grenseland av det tillatte. Men hvilket av de to varemerkene som kom først på markedet, aner ikke jeg. Jeg trodde i alle fall at plaggene jeg kjøpte var en del av Brandstad sin kolleksjon, muligens et slags outlet, noe det definitivt ikke var. På grensen til lureri. Det blir som om jeg selv skulle importere kameraer og mobiltelefoner fra Kina og kalt dem for Soni eller Samsong, eller at jeg laget et nytt mineralvann, markedsført som Coca Ola eller Pebsi. Jeg er 110% sikker på at jeg umiddelbart hadde fått minst fire svært misfornøyde «konkurrenter» på nakken – og at jeg hadde tapt så det suser…. 

Vil tenke meg om heretter

En kan gjøre riktig gode kjøp hos Netthandelen.no, det har også jeg gjort, men graden av varer som ikke holder mål, overskrider tålegrensen. Netthandelen.no har et forbedringspotensiale mht. kvaliteten på sine produkter, og heretter vil jeg nok tenke meg om flere ganger før jeg handler hos dem. I en kommentar til meg sier firmaet at det er viktig å reklamere på feilvarer, «det hjelper oss å luke ut produkter som ikke er på det nivået som vi ønsker, samtidig som vi naturligvis vil ordne opp med deg som kunde.» Som sagt har Netthandelen.no vært OK å forholde seg til i reklamasjonssaker, men min liste over skuffelser og dårlig-fungerende/ikke-fungerende varer er ganske lang, for ikke si alt for lang…

La andre få vite om dette innlegget..

En kommentar på “Erfaring med Netthandelen.no : Litt mye «pjank»”

  1. Handlet varer for over 15.000 sommeren 2017 . Du verden så mye skrot . Aldri vært borti noe lignende i mitt liv .
    Svindel . Dårlig kvalitet . Høy sluttpris fordi porto kostnadene ble ekstremt dyrt . Mitt råd . Hold deg unna .

Kommentarer er steng.