Vakre Haldenvassdraget med Brekkeslusene
Haldenkanalen, en interessant og vakker reise i uberørt natur
Den nesten fire timers båtreisen i nedre del av Haldenvassdraget markedsføres som en eventyrlig reise, en stille ferd over vann og elver i det indre av Østfold, en ferd som starter ved Tistedal brygge i Halden og som ender i Strømsfoss, en båtreise som bl.a. inkluderer forsering av Nord-Europas høyeste slusetrapp; Brekkeslusene, med en høydeforskjell på 26,7 meter, prosjektert og bygget av husmannsgutten og altmuligmannen Engebret Soot, et prosjekt som mange ingeniører var hoderystende til, men som Engebret Soot fikk realisert over en 10 års periode. Håndbor og svartkrutt var redskapene, samt hardt kroppsarbeid. I 1877 stod kanalen ferdig, først og fremst for å gjøre det enklere å fløte tømmer til Halden, tømmerstokker som ellers ville ha havnet i Sverige om en hadde fulgt elveløpene.
To dager i uken
Haldenkanalen, dvs. nedre del av Haldenvassdraget kan i sommersesongen forseres vannveien med MS “Strømsfoss” som har avganger to dager i uken fra Tistedal til Strømsfoss og tilbake igjen, eller en kan padle i kano eller bruke egen snekke. Skal en gjøre det siste, må båten fraktes landveien fra havnen i Halden til Tistedal, en transport som koster en tusenlapp.
Turen med MS “Strømsfoss” kostet i 2015-sesongen 345 kr pr. person (barn under 12 år; 220 kr, mens ett barn pr voksen passasjer går gratis.) MS “Strømsfoss” har avgang torsdag og lørdag.
Selv valgte vi lørdagsavgangen fra Tistedal brygge (Halden) kl 15:15. For å være sikret plass, bestilte vi billetter på forhånd. (Tlf. 930 66 444). Vi fikk også mulighet til å forhåndsbestille middag ombord samt retur med buss tilbake til Tistedalen straks etter ankomst Strømsfoss. Båten har alle rettigheter der en kan få servert det meste, på enkelt vis.
En vakker reise
En reiser ikke i sluser i Haldenvassdraget for å spise, men for å få en spesiell opplevelse og en annerledes båtreise. Og det får en. Det ble en riktig hyggelig og stille seilas i vakre omgivelser, et fint landskap, store innsjøer, trange kanaler, høye sluser, grønne gressvoller, tette skoger… Her får en oppleve fiskeørn på nært hold, ørner som i 2015 hekket i tre ulike reir langs ruten. Dessuten fire beverhytter, selv om vi ikke så snurten av gnagerne eller hyttebyggerne. Fiskeørnene derimot så vi flere av, to av dem flakset like ved, over eller rundt båten.
Det er vakkert i Haldenvassdraget, en samling elever og innsjøer som bl.a. er en praktfull arena for padling. Her kan en legge ut på lange eller korte ekspedisjoner i naturskjønne omgivelser.
Brekke sluser, Nord-Europas høyeste
Vi seiler forbi koselige hytter, fine strender, lune viker, små campingplasser og vakre Aremark kirke. Men først og fremst er det slusene som lokker, det å bli løftet opp i en ny innsjø gjennom et avansert vannløftesystem der millioner liter vann skifter plass i løpet av minutter, sluser som har eksistert i Haldenvassdraget i rundt 150 år. Sluser som også er tilgjengelig for båtfolk som gjerne vil gjøre en rundreise fra Tistedal (ved Halden) via Ørje til Gøteborg. Ikke med båt hele veien, for når en kommer til Ørje i Haldenvassdraget, løftes båten over på lastebil og transporteres til Stora Lee, innsjøen som ligger på grensen mellom Norge og Sverige. Også i Sverige er det flere sluser i vassdragene, og hvis hvis en har båt kan en ved hjelp av sluser, innsjøer og kanaler dra like til Gøteborg.
Den lille dampbåten som fikk nytt liv
I 2015-sesongen er det MS “Strømsfoss” som trafikkerer Haldenvassdraget ut fra ovennevnte ruteopplegg. Men dampskipet “Turisten” har også vært benyttet, dampskipet som etter å ha ligget på bunnen av Femsjøen i rundt 30 år, fikk nytt liv ved å bli restaurert for 49 millioner kroner i det som er Norgeshistoriens dyreste privatfinansierte rehabilitering av en veteranbåt. Dessverre var DS “Turisten” ute av drift da vi besøkte vassdraget, den har måttet gjennomgå ytterligere vedlikehold, og enn så lenge kan den sjeldne farkosten bare beskues fra land der den ligger fortøyd i Strømsfoss. Det er lov å håpe på at den ytterst sjarmerende dampbåten snart er tilbake i ordinær trafikk.
MS “Strømsfoss” er heller ingen ny båt, den ble opprinnelig bygget i Tyskland i 1965, og overtatt av norske interesser tjue år senere. Ikke noen båt med “sjel” slik som DS “Turisten”, men den gjør nytten der den sakte siger frem gjennom sluser, innsjøer og elver i de østfoldske skoger, en avslappende reise.
Litt heseblesende avslutning
Om seilasen i Haldenkanalen ble en fredelig og god naturopplevelse, ble avslutningen av det mer heseblesende slaget. Den 25 minutters lange bussturen tilbake til Tistedal var dyr (108 kroner) i tillegg til at sjåføren kjørte ubehagelig fort. At vi heller ikke fikk tid til å se nærmere på det lille dampskipet “Turisten” som lå fortøyd i Strømsfoss, var heller ikke optimalt. Men kanskje var avslutningen en utilsiktet påminnelse om hva vår tids mennesker bedriver – både på godt og vondt. Dagens fremkomstmidler og det moderne menneskets tidsklemme står i sterk kontrast til den ro og bedagelighet som preger den stille seilasen i Haldenvassdragets vakre natur. Det ble i hvert fall en flott opplevelse, en seilas som absolutt kan anbefales.
En liten videosnutt fra Haldenkanalen bør du også få med deg, se nedenfor. Kanskje skal du legge turen om Østfold til sommeren? Halden har mye å by på, ikke bare Haldenkanalen. Men det får bli en annen historie…