Philips svikter

Philips skuffer stort

Philips svikter.

Skuffende support hos Philips

L gerd altmann.Lenge trodde jeg at Samsung hadde Norges dårligste support, men det var inntil jeg kontaktet Philips sin kundeservice. Derfor kan jeg gratulere Samsung med at de ikke lenger innehar sisteplassen, Philips har overtatt den med glans!

Illustrasjoner: Gerd Altmann (Pixabay)

Slik denne saken har utviklet seg, kommer jeg nå til å skygge banen når det gjelder Philips sine produkter. Problemet oppstår når man prøver å reklamere noe hos dem. Det er da man stanger hodet mot veggen…

I mitt tilfelle gjaldt det den håndholdte, trådløse Philips Speedpro Max som i løpet av godt og vel 2 år endte opp med munnstykkeproblemer to ganger. Andre gangen havarerte hele munnstykket. Skaden mente jeg måtte skyldes en konstruksjonsfeil fordi plast-akslingen som driver børsten, knakk uten at det ble registrert noen feilkode som indikerte at børsten slet.  Det var da jeg ringte Philips support, at ergrelsen over det inntrufne aksellererte. 

Philips ikke interessert i tilbakemelding
Philips speedpro max tradlos stovsuger
Philips speedpro max er effektiv når den virker, men munnstykket har en svakhet.

Vedkommende som betjente kundeservice, ville faktisk ikke høre på det jeg hadde å fortelle. Det vil si… ganske fort ga han inntrykk av at han forsto hva som var problemet, som om han hadde god kjennskap til dette fra før. Raskt avbrøt han meg med å si at dette var «ingen produktfeil». Jeg prøvde flere ganger å fortelle at skaden måtte skyldes en svakhet i konstruksjonen, og at jeg derfor kontaktet Philips direkte fordi jeg tenkte de hadde interesse av å vite hvilken skjebne støvsugeren hadde fått etter en tids bruk. Dette var jo tross alt andre gang at vi fikk problemer med børsten. Jeg tenkte at slike tilbakemeldinger kunne være interessant for selskapet, for eksempel ved at de ville foreta utbedringer på bakgrunn av kundenes erfaringer.

Kundebehandleren brøt samtalen

Men nei, kundebehandleren var ikke interessert i å høre mer, og nå begynte han å bli litt ufordragelig. Han avbrøt meg flere ganger med å si «ingen produktfeil». Da jeg spurte om hvorfor dette ikke var noen produktfeil, svarte han ikke. Til slutt ba jeg ham gi meg ett eksempel på noe som kunne karakteriseres som «produktfeil», men da slang kundebehandleren røret på!

Les også. «Test – Den billigste er best»

Da jeg etterpå ønsket å klage på den slette kundeservicen, var dette lettere sagt enn gjort. Det fantes ingen overordnet klageinstans på nettsiden, ingen post- eller mailadresse, men et skjema dukket opp etter litt. Jeg forsøkte å skrive om min opplevelse både med produktet og kundebehandleren. Da jeg var ferdig og hadde fylt ut mine personalia, klikket jeg på «Send».  Men neste vindu ble enda en nedtur: «Noe gikk galt, prøv igjen!»

Så var det å skrive samme melding en gang til. Da jeg klikket på «Send», dukket «Noe gikk galt, prøv igjen!» opp for andre gang. Da ga jeg opp!

Gikk ikke an å klage på kundebehandleren

Men det irriterte meg at kundebehandleren hadde slengt røret på. Derfor ville jeg klage til hans overordnede. Ingen skal finne seg i slik slett kundebehandling! På 1881 fant jeg adressen til Philips Norge AS i Oslo + et vanlig norsk 22-nummer. Da jeg ringte, ble jeg møtt av en automatisk telefonsvarer på engelsk som ga meg en rekke tastevalg. Jeg valgte å «snakke» med en operatør, men da måtte jeg lese inn en voicemail etter pipetonen. Da jeg hadde gjort dette, fikk jeg beskjeden «Message was not sent». Tålmodig som jeg er, ringte jeg opp igjen en gang til og fulgte samme prosedyre. Heller ikke denne gangen ble telefonbeskjeden videresendt. Da ga jeg definitivt opp!

Dårlige tekniske løsninger om og om igjen

Dermed bestemte jeg meg for å skrive dette innlegget for å fortelle andre at Philips sin support ikke er mye å skryte av. Selskapets oppfølging er faktisk skikkelig dårlig og lite kundevennlig. Og hvis du forsøker å finne «reservedeler» på Philips sin web, er også dette lettere sagt enn gjort, for den delen du ønsker å kjøpe, selges neppe. Den må du Google etter, og kan hende finner du den hos en annen leverandør eller på ebay. Jeg fant omsider en leverandør, trolig i egen by, men i skrivende stund har jeg ventet i 10 dager(!) på munnstykket, og til nå har lite skjedd tross to purringer. Munnstykket skal etter sigende være på vei fra Philips til forhandler. Når forhandleren har mottatt munnstykket, blir dette videresendt til meg.

Du verden for et sløvt system! Min neste støvsuger – eller et annet elektrisk apparat – blir definitivt ikke Philips. Det er i hvert fall sikkert! Philips har gjort sitt ytterste for å gjøre seg utilgjengelig for forbrukerne. De gidder åpenbart ikke å lytte til hvilke erfaringer hvermannsen har. Så nå vet vi det!

Denne bitte lille fjæren kostet meg 650 kroner. En stor skam! Www. Johnsteffensen. No
Verdens dyreste fjær! Klikk på bildet for mer…

 

La andre få vite om dette innlegget..