Vi har fått nok av vår nærbutikk
Heldigvis fins det flere alternativer
Vi hører til dem som handler mat en gang i uken. Bevæpnet til tennene med grønne og blå miljøposer drar vi av gårde til nærbutikken. Samme rute. Samme butikk. Same procedure as every year… Men nå er det slutt!
Å gjøre innkjøp i en matbutikk er ikke noe ekteskap, og heldig er vi som har flere alternativer innen fornuftig rekkevidde. Det er ikke alle som har det, og de syns jeg faktisk synd på. I hvert falll hvis de er prisgitt en matbutikk som de ikke liker spesielt godt…
Nå ser vi oss om etter en ny matbutikk ut fra tre grunner: 1) All den tid vi handler mat for rundt 2 000 kroner hver uke og alltid bringer med oss våre sju miljøposer (flergangsposer), oppleves det som gjerrig eller smålig når ekspeditøren, før sluttsummen slås inn i kassen, snur seg til oss og spør: «Trenger dere flere poser…?» All den tid vi aldri ber om flere poser fordi vi kun «nyter medbragt», gjør det nevnte spørsmålet noe med oss. Vi er tross alt blant butikkens beste kunder – og vi svir av bortimot 90 000 kroner per år på dette stedet, og da oppleves det «forgnitete» at vi evt. skulle måtte betale for en enslig plastpose ekstra… Det gjør ikke saken bedre at kunden i nabokassen får «gratis-pose» slengt bort til seg når han tilkjennegir at han ikke har nok poser likevel… Men vi som fyller 6 – 7 miljøposer på en og samme ukentlige storhandling – og i tillegg er forretningens faste kunde (og har vært det i årevis), vi får ikke tilsvarende god service. Arg!
2) Det andre irritasjonsmomentet som vi har tatt opp med kjeden og noen av de ansatte «ørten ganger», er at nesten ingen av betjeningen opptrer særlig hensynsfullt når de sitter i kassen. Da er de så opptatt av å skanne varene at de sender likt og ulikt av gårde på samlebåndet; egg, melkekartonger, agurk, colaflasker, mango, juicekartonger, paprika, hvetemel om hverandre. Resultat; varene blir skvist i enden av båndet, med mindre det fins en person der som kan holde styr på det som kommer farende, samtidig som han/hun plasserer varene i posene. Det irriterer virkelig at nesten ingen av betjeningen kan opptre mer hensynsfullt når varene plasseres på transportbåndet. Voldsomt irriterende!
3) Det siste punktet som også har irritert oss lenge, dreier seg om «sjefen sjøl», dvs. han som vi «tror» er bestyrer eller eier av butikken. Selv om vi har handlet her i mange år, har han fremdeles ikke presentert seg for oss, ei heller noen gang ønsket oss velkommen eller på annen måte gitt seg til kjenne. Han er alltid like travel og smiler aldri. Han haster av gårde til et eller annet oppdrag blant hyllene. Aldri et «hei», «god morgen», «hyggelig å se dere» eller lignende. Aldri! Vi vet heller ikke hva han heter, og når vi prøver å få øyekontakt, ser han på oss med et lett forvirret blikk før han haster videre i lokalet.
Nå er vår tålmodighet slutt. Nå har vi bestemt oss for å finne et annet sted å handle. «Vår» butikk hører til en kjede som til stadighet gjentar sitt mantra: «Vi gir oss aldri på pris!» Godt mulig at de har belegg for den påstanden, men vi ville også verdsatt om de hadde hatt enda en målsetting: «Vi gir oss aldri på service!» For i vår matbutikk har de mye å lære i så måte. Ikke minst «sjefen sjøl»…
PS! Det er snart en måned siden vi sendte klagemail til kjeden + nærbutikken og gjorde dem oppmerksom på vår frustrasjon over butikkens dårlige service, og hva vi hadde bestemt oss for å gjøre, nemlig slutte og handle der. Så langt har vi ikke hørt noe fra «sjefen sjøl». Han kunne i det minste ha beklaget at de ikke hadde vært gode nok på service (og at de ville skjerpe seg mht. dette), eller han kunne sagt takk for at vi hadde vært så trofaste og gode kunder i butikken hans over flere år og ønsket oss velkommen tilbake når vi eventuelt er klare for dette…