Æ – Det enkle er ofte det beste. Akkurat det bør Rema ikke snakke høyt om.
Det er på tide å forlate tredemøllen og «open door», for det er Rema selv som verken får møllen til å lystre – eller døren til å åpne…
Du har nok sett REMA-reklamen om mannen som fortvilet prøver å få tredemøllen til å gjøre som han sier. Treningsapparatet derimot forholder seg bare til sangen fra radioen. Eller hva med han som i regn og vind kommer kald og forfrossen hjem til en ytterdør som ikke vil åpne seg, uansett hvor mye han roper: «Open door!» Eller julenissen som ikke slipper inn, fordi elektronikken ikke gjenkjenner huseieren i nissemaske. Det du ikke vet, er at disse uheldige personene symboliserer Rema 1000. Du trodde kanskje det var annerledes…? Tro om igjen!
Etter mer enn fire ukers rot, fremdeles ingen løsning
Budskapet om at «det enkle er ofte det beste» har rammet Rema med stor kraft – midt i fleisen! For Æ har skapt enorme problemer for Rema som ikke får skikk på noe som helst, på samme måte som mannen som fortvilet forsøker å få tredemøllen til å lystre, og han som med all sin energi prøver å få ytterdøren til å åpne seg. Rema har bitterlig fått erfare at appen Æ ikke er blitt noen enkel sak. Kjeden sliter voldsomt med å få Æ til å fungere for alle. Etter mer enn fire uker(!) «jobber Rema fremdeles på spreng» med å løse Æ-rotet. De klarer helt enkelt ikke å få appen til å virke for samtlige. I så måte har dette utviklet seg til et mareritt for Rema 1000.
11 000 henvendelser daglig
Hele 11 000 henvendelser per dag(!) har Remas kundeservice måttet håndtere siste uke. Det er i snitt 460 henvendelser i timen(!) – døgnet rundt. Antall henvendelser har økt hver eneste uke siden tidlig i januar 2020, og fremdeles har Rema 1000 ikke klart å ordne opp i problemene. Rema sitter igjen med svarteper, for rotet med Æ skaper betydelig frustrasjon hos de som rammes. Noen har sagt at de ikke kommer til å handle mer hos Rema før appen Æ fungerer igjen, andre har gitt opp hele appen.
Skader Remas omdømme
Rema har gått meget stille i dørene med Æ-problemene, som øyensynlig har blitt en svært krevende nøtt for kjedens tekniske avdeling. Det store spørsmålet er om de i det hele tatt klarer å ordne opp i surret, eller om de kommer til å avvikle ordningen og virkelig ta inn over seg at det enkle faktisk var det beste – også for Rema 1000. For med Æ har Rema til de grader møtt seg selv i døren. De har bittert måttet erkjenne at appen ikke fungerer i overenstemmelse med Remas slagord om enkelthetens fortreffelighet. Problemene skader Remas omdømme, noe kjeden minst av alt trenger nå. Deres omdømme er tynnslitt nok fra før, ikke minst etter de betydelige problemene med bl.a. «bestevennsavtalene», avtalene som stengte trofaste leverandører ute fra Remas butikker. Det kan virke som om Rema-problemene ingen ende vil ta…
Les også: Æ problematisk for Rema 1000