Noen tenker ikke lenger enn til nesetippen…
Elektrikeren som kortsluttet – og som ikke visste sitt eget beste
Jeg fortalte til firmaets leder at vedkommende elektriker som på deres vegne hadde jobbet hjemme hos oss, hadde vært både dyktig og sympatisk. Den unge mannen var seriøs og hardtarbeidende og gjorde en tilsynelatende god jobb. Da var det verre med regningen! Jeg hadde forestilt meg et totalbeløp, men prisen ble mange tusenlapper høyere enn forventet. Derfor tok jeg kontakt med firmaets leder, men det kunne jeg ha spart meg.
Det eneste som ble klart etter samtalen med innehaveren, var at dette ble første og siste oppdrag for dette firmaet hjemme hos oss. Årsaken var bl.a. noen dimmere som jeg mente var betydelig overpriset. Jeg kunne selv kjøpe helt identiske dimmere over disk til under 1/3 av det som firmaet hadde fakurert oss med. Da jeg ba om en forklaring på den store prisforskjellen, var sjefen raskt på pletten: «Siden dere har SG-spotter (en bestemt merkevare/produsent) må det installeres SG-dimmere hos dere dersom garantien på to år skal gjelde.»
Les også: Feilfrie fagfolk – Falsk forsikring
Her var det flere urimeligheter, men jeg gadd bare ta tak i den mest åpenbare: «Vi har ingen spotter…» «Åh? sier du det… La meg undersøke…» Men undersøkelsen førte ingen steder hen, prisen forble den samme, selv om sjefens argument med SG.spotter ikke var sant.
Jeg sa at jeg kunne skaffe make dimmere mye billigere andre steder, men sjefen stod på sitt, han var ikke villig til å redusere regningen.
Les også: «Fagfolk som ikke var fagfolk»
Da stilte jeg ham ett spørsmål til: «Om jeg hadde kjøpt disse dimmerne selv, ville dere da ha montert dem hos oss?» Svaret kom raskt og kontant: «Nei, det hadde vi ikke gjort. Skal vi stå ansvarlig for installasjonen, må vi ha hånd om alle ledd i prosessen» Dermed måtte jeg betale flere tusenlapper mer enn nødvendig, fordi elektrikeren tydeligvis hadde beregnet seg svært høy avanse.
Men.. Det som innehaveren ikke tok høyde for, var at han med dette mistet en kunde som hadde flere oppdrag i ermet. For selv om hans unge ansatte var aldri så dyktig, kunne andre firmaer gjøre resten av jobben like bra. Og sjefen glemte i noen sekunder at et firma i snitt må bruke tretten ganger(!) så mye tid og ressurser på å skaffe seg en ny kunde, som det å beholde en allerede eksisterende.
Les også: «Produktsjefen hadde ikke peiling på produktet»
El-firmaet kunne ha fått flere oppdrag, men det blir ikke flere opdrag på dette firmaet i vårt hus, neppe hos barna våre heller – eller i våre venners boliger. Det kan firmaets leder takke seg selv for. Det er ikke slik en skaffer seg nye oppdrag – ei heller flere kunder.
Kanskje vet du at www.johnsteffensen.no har flest selskapsleker for voksne