BRIO – Dette var dårlig!

En av BRIO-maskotene som skal vise vien til "Aktiv lek"

Sløv profilendring i leketøysbutikker (Del 1)

Beklager, Brio… dette var skuffende dårlig! Briobutikkene har endret profil, de har fått en enkel IKEA-inspirert logo -samt lansert nye «maskoter» (eller «maskotter» som brosjyrens trykkfeil indikerer).

Jeg synes omleggingen er preget av fantasiløshet og liten sans for målgruppen. En ting er at selve logoen er kjedelig, noe annet er det at maskotene, som skal sette sitt preg på butikklokalene – og annonsemateriellet – er lite koselige, amatørmessig utført, svarte og stygge. De små figurene skal bl.a. påtreffes i nærheten av de ulike produktgruppene i Briobutikkene. Alle er sorte og hvite – og svært så enkle i utformingen. Dessverre fremstår de som hastverkspreget og lite inspirerende. De gir heller ingen assosiasjoner til hhv.»nysgjerrighet, kunnskap og læring» eller «liv og røre, aktivitet innendørs og utendørs» som reklamen vil ha oss til å tro,

En av BRIO-maskotene som skal vise vei til "Aktiv lek"Maskotene bringer en dum assosiasjon til min barndoms favorittblad «Donald Duck», et tegneseriehefte jeg aldri kunne få nok av… Men historiene om «Spøkelseskladden» (som var sort som Briomaskotene er) bladde jeg alltid fordi. De fortellingene fenget meg ikke på noen måte. Jeg fant figuren stygg, lite engasjerende, ukoselig og tøvete. Jeg likte kort og godt ikke sorte tegneserier. «Magica fra Tryll» var heller ingen innertier for mitt vedkommende. Ingen av kameratene mine syntes om dem heller.

Nå har BRIO satset på sorte maskoter som jeg karakteriserer som mislykkete og uhensiktsmessige. Jeg regner med at designerne har ønsket å tydeliggjøre figurene i en butikk full av fargerike leker, få maskotene til å synes blant alle gjenstandene/lekene – pluss tilsvarende i kjedens fargerike lekebrosjyrer og annonsemateriell. Dessuten har designerne trolig hatt som mål at maskotene skulle være enkle slik som BRIOs tidligere svært så fargesterke maskot var. Men gjennom de nye maskotene har BRIO skapt noen kjønnsløse, triste, kjedelige og idiotiske figurer. Dette var i sannhet dårlig!  

 

Faksimile fra BRIO-kjedens lanseringsbrosjyre

 

 Nedenfor ser du BRIOs gamle logo. Den er nå historie i kjedebutikkene.

BRIO-butikkenes gamle og mer fargerike logo

La andre få vite om dette innlegget..

2 Kommentarer På “BRIO – Dette var dårlig!”

  1. Hehe…. Vet ikke helt om jeg er enig her. Den er veldig in i tiden og enkelt. Jeg har mer sansen for rene linjer og synes derfor at den fungerer godt. Om barna liker den vet jeg ikke….kanskje er de voksne mer i målgruppen her…er jo tross alt deres penger som blir brukt. Den gamle logoen er for fargespråkende og utdatert etter min mening. Forandring fryder! Smaken er som baken……

    1. Ja,det er sant… Smaken er ulik.
      Jeg står fast på at maskotene er amatørmessig utført og gyselig stygge. De vil garantert ikke bli brukt over et langt tidsrom. Jeg er sikker på at Briobutikkene kommer til å distansere seg fra disse maskottene etter litt. De holder ikke mål rent kunstnerisk. Briobutikkene vil evt. forbedre figurene i løpet av noen år. Det blir de faktisk nødt til, for figurene tåler ikke tidens tann. Det er jeg HELT sikker på!

Kommentarer er steng.