Norsk skole
Om hva lærerne bedriver…
Hvor opptatt er du av hvordan heismontører, flygeledere, rørleggere, elektrikere, tømrere, bønder, sykepleiere, leger, ingeniører, advokater etc. utfører arbeidet sitt? Er du genuint engasjert i deres arbeidsuke, og hvordan de organiserer denne? Er du en som har sterke meninger om hvordan nevnte yrkesgrupper best kan utføre arbeidet sitt? Plager det deg at f.eks. heismontørene tar seg fri innimellom for å avspasere et tidkrevende oppdrag – eller at rørleggeren henter seg inn igjen etter intensive arbeidsøkter i ferdiggjøringen av et byggeprosjekt? Mistenker du at en lege eller ingeniør ikke gjør jobben sin selv om du ikke har anledning til å passe ham opp – eller aller helst kan observere ham hva han bedriver på sitt kontor…?
Jeg tror at folk flest ikke er særlig opptatt av den slags kontroll. Det er i hvert fall ikke noe i media som tyder på det. De nevnte yrkesgruppene får leve sine liv i fred, utføre sine oppdrag uten at befolkningen har sterke meninger om hvordan de utfører arbeidet og organiserer sine årsverk.
Men det fins en yrkesgruppe som mange synes å ha meninger om, og som stadig blir gått etter i sømmene for å se hvor flinke de er i jobben sin – og hvordan arbeidet organiseres. Det er lærerne. Lærerne får sine prestasjoner offentliggjort i media, sammenliknet og vurdert – endatil på tvers av landegrensene. Som bortimot de eneste i sitt slag…
Men mange synes å glemme at lærerne håndterer en helt spesiell, uforutsigbar og lite sammenlignbar materie, for ingen elevgruppe er lik, ingen skoleklasse make. Det er ikke kaker som produseres på samlebånd – eller støvsugere, kniver og sko. Nei, det er mennesker, gutter og jenter, som har det til felles at ingen av dem er make, ingen av dem likner på hverandre. Og de verken kan eller skal behandles likt. Ethvert barn har krav på tilpasset opplæring for å komme gjennom skolesystemet, og det er lærernes oppdrag å gjøre dette på en god og hensiktsmessig måte.
Dessverre er det mange som synes å glemme dette og skjærer alle lærere over en kam – og teller hoder som om innholdet var likt. Men skoleverdenen er ingen A4 tilværelse eller en samling av kliss like gutter og jenter. Elevene er ulike så det holder. Og takk for det!
Tenk om noen kunne ta det inn over seg dette faktum, og la lærerne få fred til og arbeide med det de har utdannet seg til; gjøre elever til gangs mennesker og hjelpe dem til å tilegne seg nødvendig kompetanse og kunnskap.
Lærerne har en lang yrkesutdannelse, et studie som har tatt både fire, fem og seks år – for enkelte enda lenger. Om disse menneskene hadde utdannet seg for å få mest mulig fri eller sluntre unna jobben sin, kunne de vel gjort det på en smartere måte…?
«Lærer, kom tilbake!»
Til slutt vil jeg sitere fra et debattinnlegg i Bergens Tidende 9. januar 2014, ført i pennen av Robert Flatås:
«Min første heltedrøm er at norske lærere fremover blir omtalt med respekt i media, der de blir satt pris på for den utrolig viktige jobben de gjør hver dag i norske klasserom. Vi må ikke la et altfor stort fokus på de siste PISA-resultatene føre til at lærere blir oppgitte og mister den viktige gløden til å undervise og fornye seg. Vi trenger gode, motiverte og glødende lærere som hver dag utfører sin lærergjerning med stolthet. …. Jeg slår herved et slag for en nasjonal «hverdagsheltkampanje» i 2014, der lærerstatusen blir gjenreist ved at sentrale myndigheter tar innover seg tydelige signaler fra grasrota om at de nå må begynne å lytte til lærerne og deres profesjon. Hvis norsk skole skal bli best i verden, så må skolepolitikken være best i verden. For vi vil vel ikke ha en kunnskapsminister som om noen år nærmest må ty til Jan Eggums strofer på riksdekkende fjernsyn for å lokke til seg lærere: Kor e alle helter hen? Stå opp igjen. Lærer, kom tilbake!»
Takk, takk for supert innlegg. Hvordan får vi deg med på lærernes facebookside? 🙂
Takk for hyggelig respons, Ida Marie 🙂 Om du vil legge dette ut på lærernes FB-side, er dette veldig hyggelig. Først finner du den siden du vil dele med andre (kopiere). Deretter markerer du URL-adressen ved å holde venstre musknapp nede. Når hele URL-teksten er blå, høyreklikker du. Da åpner det seg en dialogboks. Velg copy. Finn så den eller de FB-sidene som du vil legge artikkelen ut på. (Let gjerne etter et felt som heter publiser.) Når du har funnet dette – eller et evt. kommentarfelt, høyreklikker du i feltet og velger «paste» (eller lim inn) fra dialogboksen. Deretter trykker du «enter» eller publiser, med mindre du gjerne vil skrive din egen kommentar til mitt innlegg først. Det kan du nemlig også gjøre, men da må du vente med publiser til du har gjort det du skal. Håper du skjønte dette. Veldig kjekt at du vil dele!!!
Hvorfor er dere lærere alltid så skråsikre på at alle har en (negativ) mening om dere?
Dere peprer facebook med innlegg rettet mot vennene deres og alle jeg har lest hittil har hatt en undertone om at alle er imot dere. Skjerp dere! Lærere har massevis av støtte hvis dere bare drar hodet ut av sandkassa. MEN samtidig er vi mange som mener det også må stilles større krav til lærerstanden. Og da mener jeg ikke kontortimer, flere skjema eller kortere ferie/avspasering, men at lærere må evalueres på lik linke med alle andre yrkesgrupper.
For ingen av de yrkene jeg har vært innom har vært skjermet mot oppsigelse på linje med deres. Når vi andre ikke fungerer risikerer vi å miste jobben, med rette. Så hvorfor skal lærere være vernet uansett udugelighet?
Man kan gjerne fortelle meg at det er mulig å klage til kommunen og fylkeskommunen når en lærer ikke fungerer, men som foreldre i en slik situasjon er ingen ting enkelt. Og hvorfor skal man egentlig havne i en slik situasjon når enkelte lærere aldri burde vært lærer i utgangspunktet?
Nå sitter dere sikkert og tenker at vi foreldre vil se det negative men jeg kan gi ett av mange eksempler på at en av de lærerne jeg har opplevd som elev og mamma til elever heller burde hatt et annet yrke: Når en lærerinne i dette århundret sender jentene på gangen med penn og papir for å velge hvilke gutter som skal få spille i en sportsturnering på skolen. Når samme lærer geiper bak ryggen på elevene. osv osv,
Det er dette vi er opptatt av som foreldre, at elevene, barna våre IKKE skal oppleve slikt.
Dere kan gjerne hamre løs på tastaturet helt til hele Norge har lært seg at det heter avspasering men helt ærlig. Hvem bryr seg?
Det er barnas beste vi bryr oss om. Ikke om dere har avspasering i 5, 8 eller 10 uker.
Og til slutt: Jøsses hvor mange lærere jeg har møtt som har hatt total feiloppfatning om mine yrker. Se dere i speilet folkens og ikke kom og påstå at dere ikke mener noe om andre yrker som dere ikke har forutsetning for å vite noe om. Ikke rat det er krig i verden….
Kjære «Anonym»
Takk for din kommentar! Det er klart at det skal stilles krav til lærerne – ingen er motstander av det! Poenget i denne artikkelen er at det ikke fins mange andre yrkesgrupper som til de grader får jobben evaluert gjennom media. At lærere mister arbeidet, fordi de ikke passer til yrket, skjer selvsagt. Oppsigelser og/eller omplassering kunne trolig ha vært gjort oftere. Likevel kjenner jeg flere som er blitt avskiltet i yrket, både lærerstudenter og lærere.
Å være lærer er ingen enkel oppgave. Det landet vårt først og fremst trenger, er gode, motiverte og glødende lærere som utfører sin lærergjerning med stolthet og glede. Og det trengs mange av dem – veldig mange. Lærermangelen er stor, og innen 2020 kan det være en manko på mellom 11000 og 18000 allmennlærere. Da gjelder det om å legge forholdene til rette slik at flere fristes til å bli lærere – og samtidig sørge for at ikke enda flere pedagoger slutter i jobben. Å binde lærernes arbeidsår med enda flere uker, er et skritt i helt feil retning. Mer binding løser ingen problemer, men skaper derimot en rekke nye. Derfor bør ansvarlige myndigheter begynne å lytte til dem som har skoene på. Dessverre har dette ikke vært noen påfallende tendens det siste tiåret (og vel så det…)
John