Ny dansk rapport levner ingen tvil:
Gammeldagse lærere og undervisning gir bedre resultater
En ny dansk rapport konkluderer med at autoritære lærere som sørger for punktlighet og ro, jevnt over kan vise til bedre elevprestasjoner enn andre. Det samme gjelder de som stiller krav til elevene og som holder hyppige prøver. Rapporten viser at elevene lærer mest av “gammeldagse lærere”.
Det er professor Søren Winter ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (København) som forteller dette til Bergens Tidende. Han legger til: “Det ser ut for at noen klassiske dyder ikke helt bør kasseres!”
Det er elevenes prestasjoner når de går ut av grunnskolen, som er blitt sammenliknet i studien.
Læreren må lede
Professor Winter forteller videre: “Det er noen elementer fra tradisjonell undervisningsform, det at det er ro i klassen og at læreren er lederen, som ser ut til å ha en positiv betydning. Samtidig har vi ikke kunnet finne en tilsvarende positiv betydning av de situasjoner der læreren prøver å lage elevstyrt undervisning.”
Foruten sterk ledelse av klassen med fokus på punktlighet, ro og orden, er det også viktig at læreren bidrar til å skape gode sosiale relasjoner i klassen, konkluderer den danske rapporten.
[button link=”https://johnsteffensen.no/2012/10/den-gode-laerer-hvem-er-det/” color=”green”] Tilsvarende artikkel[/button]
Fascinerende at atter nye rapporter må påvise dette….. Må da finnes andre fenomen det bør herske større tvil om…?