Jeg har kjøpt min siste Philips sparepære

Beklager, Philips, nå er min tålmodighet slutt…

Jeg har kjøpt min siste Philips sparepære

Philips sparepærer, april-2012 til oktober 2013Se nøye på bildet til høyre: 2. april 2012 ble begge disse sparepærene plassert i samme takplafond øverst i trappehuset hjemme hos meg. Jeg valgte sparepærer, både fordi disse trekker mindre strøm, og fordi de er beregnet å vare i hhv. 8 og 10 år. Siden jeg må bruke en høy gardintrapp når pærene skal skiftes, ville jeg gjerne vente lenge til neste gang. Og som du ser av mine notater nede på illustrasjonen, foretatt 2. april 2012, skulle jeg i følge Philips slippe å bekymre meg for skifte av pærer før i 2020 og 2022.

Jommen sa jeg smør! For nå har begge sparepærene for lengst sluttet å virke. Ikke bare mange år før tiden, men for Philips sitt vedkommende heller ikke første gang. Dette er faktisk fjerde gang at lyspærene til Philips tar kvelden mange år før tiden! Jeg har tidligere skrevet om sparepærer som ikke holder mål. Klikk gjerne på lenkene (de uthevete ordene foran, og les selv.) Tredje gang Philips’ sparepærer sviktet alt for tidlig, fikk jeg følgende skriftlige tilbakemelding fra Philips Lighting Contact Centre: “Når vi (Philips) oppgir data på lyskilder, er dette basert på gjennomsnittlige resultater. Dessverre betyr dette at noen lyskilder ikke oppnår dette og slukner før tiden.»

Da må det trolig være slik at jeg bokstavelig talt er hjemsøkt, for til tross for at sparepærene anvendes innendørs og ikke er i bruk mer enn noen få ganger daglig – og da for relativt korte perioder, så holder altså Philips-pærene ikke det de lover. Så nå har jeg kjøpt min siste Philips sparepære. Og jeg gidder ikke klage heller, for sist jeg gjorde dette, måtte jeg først svare på et større spørreskjema. Så gikk det ca 14 dager før jeg hørte noe. Svaret lød at Philips Norge hadde mottatt min klage og at de nå hadde videresendt denne til hovedkontoret i Nederland(!) Så gikk det tre-fire nye uker… Da fikk jeg brevet som jeg har referert fra ovenfor.

Det kan virke som om Philips ikke helt har helt kontroll på sparepærer…

I brevet får jeg også vite at jeg vil motta en erstatningspære for den som sviktet. Etter vel en uke kom den nye pæren på plass. Om jeg hadde ventet på erstatningspæren uten å ha satt i en annen i mellomtiden, hadde trappehuset vært mørkelagt i henimot to måneder. (Men jeg hadde selvsagt ordnet med en annen løsning i mellomtiden.)

Ett er i hvert fall sikkert. Philips har ikke kontroll på dette med sparepærer, for de kan ikke garantere det de lover på emballasjen. Se på bildet: Der står det tydelig: «8 years» og «10 years». Men det skal ikke tas bokstavelig, for Philips fortalte jo meg at «dessverre betyr dette at noen lyskilder ikke oppnår dette og slukner før tiden.»

Bare så utgjort at alle disse sparepærene som ikke holder mål, havner hos meg. Er det bare tilfeldig…? Eller en stor svakhet…? Jeg er tilbøyelig til å tro det siste.

La andre få vite om dette innlegget..