Er dette lovlig tyveri satt i system?
Har noen prøvd denne tvilsomme praksis for en rettsinstans? I så fall tror jeg at mange firmaer blir nødt til å endre fremgangsmåte, for dette henger ikke på greip…
Forestill deg at du trekker kølapp på apoteket fordi du skal hente en reseptmedisin. Når det omsider blir din tur, får du en tilleggsregning på femti kroner fordi du trakk kølapp og ventet tålmodig i 10 minutter. Beløpet må betales uansett, det spiller ingen rolle hvorvidt apoteket har den aktuelle medisinen eller ei. Urimelig? Selvsagt er det det, men ikke i telefoniens verden…
Å ringe et femsifret telefonnummer kan fort koste dyrt. Om du for eksempel blir sittende i telefonkø for Taxi etter først å ha ringt 07000 eller 08000 (i Bergen) eller 02300 (i Oslo) kan telefon-ventekostnaden i løpet av få minutter beløpe seg til 60 – 70 kroner!
For noen måneder siden mistet vi vår internett-forbindelse og var uten nett i over en uke. Jeg fikk SMS fra Telenor om at deres feilretter i vårt område var ELTEL Sønnico AS, og at vi kunne kontakte dem hvis vi hadde noen spørsmål vedrørende feilen. Etter hvert prøvde jeg å komme i kontakt med rette vedkommende hos ELTEL Sønnico AS via det oppgitte 815-nummeret, et nummer som Telenor hadde sagt at vi kunne bruke. Fire ganger ringte jeg til ELTEL Sønnico AS uten å få snakke med andre enn sentralbord-damen. Den såkalte ressursansvarlige som kunne svare på mitt spørsmål, var derimot ikke tilgjengelig, han svarte aldri på viderkoblingene. Mine fire forgjeves oppringninger til ELTEL Sønnico AS ble imidlertid en dyr affære; kr 59,30. Penger rett ut av vinduet.
Les også: Hva feiler det Bergen Taxi?
Da jeg nesten ble truffet av et steinsprang i januar, forsøkte jeg forgjeves å få kontakt med Politiet tre ganger via deres telefonnummer 02800. Hver gang ble jeg satt “på vent”, en venting som ikke resulterte i noe som helst, fordi Politiets operasjonssentral viste seg å være underbemannet. Mine tre ubesvarte anrop (dvs. etter at jeg ble viderekoblet fra Politiets automatiske telefonsvarer) kostet meg 20 kroner!
Les også: Politiet har ikke svart meg
Selv om Forbrukerrådet flere ganger har slått fast at kunnskapen om hva slike femsifrede telefon-numre og diverse 815-nummer mv. faktisk koster forbrukerne, ikke er godt nok redegjort for, så har ikke noe skjedd med denne praksisen. Det eneste må være at Forbrukerrådet selv har forlatt sitt femsifrede nummer og vendt tilbake til et “gammeldags” og betydelig rimeligere telefonnummer.
Jeg synes at praksisen med å belaste kunden mange titalls kroner for en tjeneste som aldri blir levert, eller at en blir sittende i en kostbar telefonkø som ingen ende vil ta, faktisk er tyveri. Jeg oppfordrer alle aktuelle instanser om å få gjort noe med denne saken snarest mulig, for det er ikke riktig at kunder skal betale for en tjeneste de ikke får. Slikt er ikke bare uhørt, det er direkte frekt, og trolig kan det stride mot lovverket også..? Dessuten er det jo en fin måte å tjene mye penger på. Tenk bare på hvor store beløp ELTEL Sønnico AS håver inn når en hel region mister telefon- eller internettforbindelsen – uten at firmaet trenger å svare på en eneste henvendelse fra frustrerte kunder.
Les også: Det var ikke min tur i dag