Leker til barnebesøk (6)

Leker til barnebesøk (johnsteffensen.no)Barnebesøk

 

Denne gangen presenteres kun en lek, en oppvisningslek i særklasse!

 

Leker til barnesøk er kommet til 6. del. Denne gangen presenteres en lek med et betydelig overraskelsesmoment. Garantert suksess! (www.johnsteffensen.no)Del 6   Leker til barnebesøk

 

Dagens oppvisningslek kan med stor suksess også brukes overfor større barn. Endatil som selskapslek kan denne gjøre lykke.

 

OPPVISNINGSLEK NR 16     😆   

Kanarifuglen

Leken som overrasker liten og stor!

Leklederen annonserer med brask og bram (for å skape forventning) at han driver med trylling, og at han har tenkt å vise dette nå. Leklederen spør etter en frivillig som har lyst til å bistå ham i forestillingen. En i forsamlingen kommer frem, og de resterende følger (garantert) spent med. De har nemlig ikke forestilt seg at leklederen er tryllekunstner…

På forhånd har leklederen funnet frem en boks (en eske, skuff e.l.) Denne vises frem for forsamlingen. Han vender på boksen og forteller at det er «ingen ting her» (viser bunnen fra undersiden), og «ingen ting her» (viser bunnen inni), og til slutt peker han på sitt eget hode og gjentar: «ingen ting her». Det er fint om leklederen har et litt uhøytidelig preg over «forestillingen sin», gjerne med overdrevne fakter…

Leklederen får første deltaker til å legge seg ned på golvet der boksen (esken/skuffen) nå ligger med bunnen opp. (En kan like gjerne sitte ved et bord, slik at publikum ser bedre). Leklederen forteller at den som nå er kommet frem, skal hjelpe ham med tryllekunsten. Han skal trylle frem en lys levende kanarifugl! Det er bare et problem; den må fanges med det samme han løfter opp boksen (esken/skuffen e.l.), ellers vil kanarifuglen fly sin vei. Og det må ikke skje.

Så setter leklederen og deltakeren seg vel til rette foran boksen. (Pass på at alle i barnebesøket eller selskapet kan se begge!) Er en på golvet, sitter begge på kne med ansiktet vendt mot esken/boksen. Så sier leklederen at han kommer til å fremsi noen trylleformularer som den andre må gjenta etter ham. Dette er i følge lederen en svært viktig del av tryllingen, og deltakeren må gjøre dette med innlevelse/engasjement, ellers virker ikke trylleformularet. Deltakeren må gjøre akkurat de samme bevegelsene som leklederen utfører. Bevegelsene er også viktige. (Leklederen kommer om litt til å gjennomføre disse med betydelig engasjement, svært overdrevet – med STORE bevegelser…)

Så fremsier leklederen sitt meningsløse trylleformular som den andre gjentar bit for bit. Vær altså nøye med at deltakeren fremsier dette med enorm innlevelse! Leklederen kan finne sitt eget trylleformular, men kan like gjerne benytte det følgende: «Abra!» (Den andre gjentar: «Abra!») Leklederen: «Kadabra!» (Gjentas). Lekleder: «SimSaLA!» (Den andre gjentar.) Lekleder: «Bim!» (Gjentas) Leklederen gjennomfører ritualet med betydelig innlevelse og voldsomme armbevegelser: «Gi oss en kanarifugl!» (Gjentas) Pass på at deltakeren veiver voldsomt med armene (på samme måte som leklederen). Så sier leklederen på nytt: «Gi oss en kanarifugl!» Også denne gangen med voldsomme armbevegelser og ditto innlevelse. (Gjentas). For tredje gang roper leklederen enda kraftigere enn før: «Gi oss en kanarifugl!» Også denne gangen gjentas dette, men nå skal det være nærmest ekstatisk. 

Fremdeles ligger esken/boksen foran dem på golvet med bunnen opp. Nå sier leklederen at kanarifuglen er kommet, og at den trolig fins inne i boksen/esken. Nå roer leklederen seg ned og værer på stemningen, lytter på boksen etc. Barnebesøk gjestene er nå kjempespente på hva som skjuler seg inni boksen/esken. Leklederen forteller at han straks skal fjerne denne, og at deltakeren da må være svært rask på pletten for å fange fuglen – før den flyr sin vei. Deltakeren blir bedt om å holde hendene klare til å fange fugl, parate fingrer venter nå på siden av esken/boksen. 

Da sier leklederen: «Jeg teller til tre, så løfter jeg boksen, og du må være lynrask, slik at du kan fange fuglen før den flyr sin vei! Oppfattet?» Så begynner leklederen å telle litt langsomt: «En….. to………tre!» På «tre» løfter han opp esken, og deltakeren kaster seg frem for å fange fuglen…. en fugl som selvsagt ikke er der. Skuffelsen blir stor både hos deltakeren og leklederen. «Det pleier å virke!» prøver leklederen seg. «Men nei, det gikk ikke med bare en medhjelper, jeg trenger en til…» Så ber han den første bli værende hos seg, og plukker ut deltaker nummer to som også skal hjelpe til i trylleprosessen. Nå har leklederen to medhjelpere. Begge er klare som et fly, parate til å fange kanarifugler i esken/boksen. Men først må trylleformularet gjentas, nøyaktig på samme måte som nevnt over.

Nå er det altså to som skal fange fuglen, og når leklederen til slutt teller «En…. to…..tre», så kaster begge seg frem for å fange kanarifuglen. Men heller ikke denne gangen med suksess.

Nå vil leklederen ha enda en deltaker frem, slik at det blir tre som skal fange den stakkers fuglen. De ligger rundt boksen/esken sammen med leklederen, alle har fullt fokus på esken som ligger med bunnen i været. For tredje gang lyder trylleformelen som deltakerne gjentar med stor innlevelse og patos. ..Til sist kommer det gylne øyeblikk da fuglen skal fanges. Leklederen teller: «En…. to……tre!» Og straks løfter han bort esken, og deltakerne kaster seg frem for å fange fuglen. 
Da er det at leklederen reiser seg opp; har de tre deltakerne stående ved sin side, ser ut over forsamlingen (dvs. barnebesøk gjestene) og sier høyt og tydelig: «Akk ja… jeg forsøkte å trylle frem en kanarifugl…. Men det eneste jeg fikk, ble tre dompaper! (I samme øyeblikk som ordet «dompaper» sies, snur han seg og peker mot de tre fuglefangerne…) Til mye latter fra samtlige! 🙂 

Leker til barnebesøk fins på www.johnsteffensen.no

For andre leker: Klikk på knappene nedenfor:

[button link=»https://johnsteffensen.no/2012/11/leker-til-barnebesok-1/» color=»royalblue»] Oppvisning – Del 1[/button]

[button link=»https://johnsteffensen.no/2012/11/leker-til-barnebesok-2/» color=»royalblue»] Oppvisning – Del 2[/button]

 

[button link=»https://johnsteffensen.no/2012/11/leker-til-barnebesok-3/» color=»royalblue»] Oppvisning – Del 3[/button]

[button link=»https://johnsteffensen.no/2012/11/leker-til-barnebesok-4/» color=»royalblue»] Oppvisning – Del 4[/button]

 

[button link=»https://johnsteffensen.no/2012/12/leker-til-barnebesok-5/» color=»royalblue»] Oppvisning – Del 5[/button]

 

 

Det hadde vært hyggelig om noen meldte tilbake om sine erfaringer med «Leker til barnebesøk», enten ved at de forteller om en lek de har forsøkt – eller kommer med forslag til andre gode leker til barnebesøk 😀   

 

La andre få vite om dette innlegget..