Hvor effektiv er treningen?

Mosjon vedlikeholder formen. Trening gir mer utholdenhet og styrke.

Sjekk hvor effektiv treningen erDet kommer an på hva du ønsker… Dersom hensikten er å holde formen ved like, er mosjon OK. Skal du derimot bli mer utholdende og få økt styrke, må du ta aktiviteten et hakk høyere. Da må du bli svett og andpusten, og aktiviteten må vare i minst 30 minutter.

Tabellen under gir en pekepinn på hvor mange kcal som forbrennes ved ulike aktiviteter. Finn forholdstallet i tabellen for den aktiviteten det gjelder. Multipliser deretter med antall minutter og antall kilo. Se også eksempelet nedenfor tabellen.

AktivitetEnergiforbruk i kcal per minutt per kilo
Tur0,10
Rask gange0,11
Rask gange med staver0,13
Lett jogging0,12
Raskere løping0,16
Sykling, tur0,13
Golf0,08
Tennis0,12
Riding0,06
Klatring0,18
Roing0,18
Padling

0,08

 

Eksempel: En tur på 60 min av 75 kilos person (0,10 x 60 x 75=450). Personen har forbrent ca 450 kcal på turen.

Se dessuten andre artikler under kategorien «Trening» på dette nettstedet.

 

La andre få vite om dette innlegget..