Derfor ble generasjonsferien på Mallorca så vellykket. (Del 2)

Generasjonsferien på Mallorca ble svært vellykket, men så hadde vi også brukt lang tid på å finne det rette stedet…

Tekst og fotos ved John SteffensenTre generasjoner manglet intet på Viva Cala Mesquida Resort

 

Slik ser Cala Mesquida stranden ut sett fra hotellet. Vi hadde flotte utsiktsrom mot havet, og dette bildet er tatt tidlig om morgenen... Foto - John Steffensen

Vi brukte lang tid på å finne stedet og hotellet vi skulle bo på. Den prosessen tok faktisk mange uker, det var flere hensyn å ta. Skulle en generasjonsferie bli vellykket, var det mange behov som måtte oppfylles,

Les også første del om Viva Cala Mesquida Resort 

fra de aller minstes til de størstes. Aldersforskjellen i reisefølget var 60 år, så det var viktig at alle kunne finne noe som gjorde ukesoppholdet minneverdig. Dessuten måtte ikke flyturen være for lang. De minste har jo ikke all verdens tålmodighet, og klimaet burde være godt, ikke veldig høye temperaturer – og ikke for kaldt heller. Det skulle bades, soles, lekes, underholdes… det var viktig at dette kunne skje uten at vi måtte ha ekstra mye klær på oss.

Et lykkelig valg

Cala Mesquida - stranden tiltrakk seg barnebarnas oppmerksomhet. De elsket å være der, og sanden var perfekt! Foto - John SteffensenVi hadde mest lyst til å ta med oss reisefølget til vår egen favorittøy; Madeira, men dette lot seg vanskelig gjøre på det aktuelle tidspunktet. Skulle vi dra dit, måtte vi via Oslo. En uke senere kunne vi reise charter fra Bergen, men et Madeiraopphold ble i dyreste laget. Dessuten fins det omtrent ingen strender på Madeira, så da ble det Mallorca i stedet. Det skulle vise seg å være et lykkelig valg. Vi hadde gjort hjemmeleksen, vi hadde funnet et hotell som hadde alt vi begjærte; Viva Cala Mesquida Resort, beliggende nordøst på den spanske Middelhavsøya. At hotellet hadde en fantastisk strand 100 meter nedenfor, var gull verdt. Det var tydelig at familiens yngste medlemmer fant stranden spesielt spennende, og noe slikt hadde de ikke fått oppleve på Madeira.

Bra at vi ikke bodde for tett

En annen ting som skulle vise seg å være smart, var at vi bodde ganske nært hverandre uten at vi ble nærmeste naboer. De fire familiene bodde i tre forskjellige blokker, men blokkene var ikke langt fra hverandre, og hotellets svært hyggelige personale hadde gjort sitt beste for at det ikke skulle bli for stor avstand mellom familiene. At vi ikke havnet i samme blokk, hadde med leilighetstypene å gjøre. Den ene familien på fem medlemmer måtte f.eks. bo i en blokk med store nok leiligheter, mens bestemor og bestefar fikk en leilighet i en blokk for seg, også dette ut fra plassbehovet. Det var faktisk godt at det ble litt avstand mellom oss, ikke minst da den yngste i reisefølget etter et par dager fikk omgangssyke. Da klarte vi å begrense smitten, dvs. bryte smittekjeden, i og med at vi ikke hadde gått oppi hverandre hele tiden. 1/3 av reisefølget ble syke, men heldigvis gikk det fort over. Det var ingen god følelse når minstemann kastet opp og hadde diaré. Da fryktet vi det verste. Men det er sånt en må ta i betraktning når mange reiser sammen slik vi gjorde. Omgangssyken var neppe hotellets feil, men kanskje heller noe som minstemann hadde tatt med seg fra barnehagen.

All inclusive et flott konsept

All inclusive. Det var bare å forsyne seg av godsakene hele dagen, uten tanke på hva det kostet. Foto - John Steffensen

Vi var veldig fornøyd med at vi hadde valgt all inclusive, dvs. at hele reisefølget kunne spise og drikke så mye de ville i løpet av oppholdet. Det var bare å forsyne seg, uten tanke på å måtte føre måltidet eller drikken på rommet, dra kredrittkortet eller betale kontant.

100% vellykket blir all inclusive når en reiser liten og stor på denne måten. Det er klart at tilbudet koster penger, og vi har ikke regnet på hvorvidt dette var et lønnsomt konsept, men vi føler at det ble det. Vi innbiller oss at sluttregningen ville ha blitt høyere om vi ikke hadde valgt all inclusive.

Generøst

Generasjonsferien var for å markere at Åse, min kone, hadde rund dag. Dette skulle feires under oppholdet. Vi spurte om å få et møterom for oss selv, pluss litt enkel bevertning. Vi ville ikke ha mye mat under festen fordi vi nettopp hadde spist en nydelig a la carte-middag på hotellets meksikanske restaurant. Hotellets personale, anført av den public relation-ansvarlige, sørget for at alt ble lagt vel til rette i det lille møtelokalet. Vi ble spurt om hvordan vi ville ha det, mat, kake, pynt etc., og så ble alt ordnet uten at vi trengte å tenke mer på det. Og det beste av det hele, det kostet ingen ting. Det var all inclusive! Endatil blomster og pynt ble spandert av hotellet. Det var generøst!

Ikke alle gjester kan benytte seg av all inclusive-konseptet. En viss andel av gjestene kan bestille all inclusive, men ikke alle. Det er et begrenset antall som kan ta del i ordningen, og derfor bør en være tidlig ute dersom en vil være sikker på å få all inclusive. Vi bestemte oss mange måneder i forveien, og det valget angret vi aldri på. Fortsetter under bildet…

Det var badevakter over alt, ved bassengene og på stranden. De passet på liten og stor. Det var betryggende med tanke på alle barna i reisefølget vårt. Foto:  John SteffensenHotellet hadde mange tilbud til liten og stor. Det kunne være organisert sandvolleyball, vannaerobic, ponnyridning, vannpolo, diverse bassengaktiviteter, discotek, T-skjortemaling, skyting med luftpistol, underholdning for barn, show for de voksne, spabehandlinger m.v..

Meget bra opplegg fra hotellets side

De minste elsket underholdningen hver kveld, og de ville gjerne også ha med seg programmet som var myntet på de voksne. Alt foregikk på en velorganisert og lite påtrengende måte, og den unge programgjengen/aktivitørene skal ha ros for alt de stelte i stand. Ett av våre yngste barnebarn ble begeistret for underholdningen at han i ramme alvor spurte sine foreldre om ikke de kunne kjøpe en av hotelljentene med seg hjem til Norge, slik at han fikk lære seg dansetrinnene ordentlig.

I det hele tatt; Viva Cala Mesquida Resort ble et vellykket valg for oss. Vi følte vi ble tatt godt vare på, og at personalet gjorde sitt beste for at alle skulle befinne seg vel. De møtte oss alltid med smil og vennlighet og et tydelig «Hola!», alltid på servicesiden, alltid til stede. 

2. del -Tekst og fotos: John Steffensen – © www.johnsteffensen.no

Serien om generasjonsferie på Viva Cala Mesquida Resort, Mallorca, fortsettes…

Les også «Det var verdt hver krone…!»

 

La andre få vite om dette innlegget..