Skuffet over Gardena

Gardena-skuffelse.

Jeg har alltid hatt sansen for Gardenas produkter, de har stort sett innfridd i hagen. Men det var før… Nå har Gardena fått seg et kraftig skudd for baugen, ikke minst pga. produsentens elendige support/garanti. 

Ansvarsfraskrivelse
Gardena gressakser fusker etter en tids bruk. Da er produsenten lite villig til å innfri garantien på 25 år. Det er den rød-oransje knappen som er synderen. Den ramler stadig ned i låseposisjon. Saksen til venstre er teipet slik at gressaksen alltid må være åpen, men da kan den i hvert fall ikke gå i lås av seg selv.

Jeg har hatt to identiske Gardena-redskaper som begge er blitt markedsført med 25 års garanti, noe som tydelig står merket på innpakningen (se øverste bilde). Men den lange garantien er øyensynlig lite verdt, for hvis man tror at Gardena vil innfri løftet, er det lettere sagt enn gjort. Det nytter ikke å sende bilde og beskrivelse av elendigheten, ei heller en forklaring på hvorfor produktet svikter, Gardena fraskriver seg garantiansvaret og oppleves lite imøtekommende.

Lover 25 års garanti, men…

Jeg forestilte meg at Gardenas garanti var en fabrikkgaranti som automatisk ville tre i kraft dersom produktet ikke fungerte som det skulle innenfor 25 år. Da ville Gardena uten knussel sende kjøper et nytt eksemplar. Begge mine manuelle gressakser har blitt rammet av den samme svakheten etter 2 til 3 års bruk; det oppstår slark i låsemekanismen, noe som fører til at saksen låser seg hele tiden. Da må den åpnes igjen med en ekstra håndbevegelse, bare for å oppleve at den låser seg igjen og igjen og igjen. Utrolig irriterende, men altså ingen grunn til at «25 års garanti» kommer til anvendelse. Saksen kan jo fremdeles klippe… 

Snakker for døve ører med Gardena support

Når jeg forklarer Gardena support at den lille plastdingsen som låser saksen, burde hatt en annen og smartere utforming – og redegjør for hvordan denne burde ha vært laget, snakker jeg for døve ører.  Jeg kommer ingen vei med Gardena support, de vil ikke vedstå seg sine forpliktelser. DET var både uventet og skuffende!

En elendig kundeoppfølging som tydeliggjør at Gardenas «25 års garanti» er en sannhet med en rekke modifikasjoner. 

4. stopp på hagevandringen: Rosen 'Molineux' - www.johnsteffensen.no
Bli med på en rosevandring i min hage. Klikk på bildet.

La andre få vite om dette innlegget..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.