Svært mye rot med appen Æ. Kundene fortviler.
Slik blir du lurt av Rema 1000
Med oppdatering fra februar 2020:
Jeg har en følelse av at Rema 1000 ikke har gjort godt nok forarbeid angående appen Æ, eller så har de forutsett at Æ vil skape forvirring, og at mange kunder vil leve i den villfarelse å tro at de får 10% rabatt hos Rema uansett. Eller som en kunde sa i kassen her forleden: “Jeg skjønner ikke dette Æ-systemet. Har jeg fått mine 10%, eller…?” Kassadamen gjorde da en uventet og utspekulert vri. Hun sa til den forvirrede kunden at hun kunne få hennes (ekspeditørens) rabatt: “Du kan få bruke min mobil, så går det fint!” Jommen sa jeg smør! Dette “stuntet” ga kunden ingen rabatt, for det vil aldri være slik at ekspeditør og kunde kjøper nøyaktig de samme varene til enhver tid, og de to kan derfor umulig ha de samme varene på “10-på-10-listen”, de 10 varene som gir 10% prisavslag neste gang en kjøper disse (med mindre en i mellomtiden har handlet andre varer som har ført til endringer på “10-på-10”).
Les også: Januar 2020 – Appen Æ skaper fremdeles problemer for Rema
Blir snytt stadig vekk
For appen Æ er ingen enkel sak å håndtere, verken for forbrukerne eller Rema 1000. Jeg har nå opplevd tre ganger(!) at appen snyter meg for mine 10%. Den ene gangen har jeg allerede fortalt om. Da var app-serveren trolig ute av drift. De to andre gangene jeg ble snytt av Rema 1000, var fordi den varen jeg kjøpte, hadde ulik kode fra butikk til butikk. Produktet var det samme; reker, prisen også, men den såkalte PLU-kodingen som Rema hadde gjort, var forskjellig i de to butikkene, noe som førte til at jeg ble lurt for 10%. Det er nemlig forskjell på reker og reker i følge Rema. I den ene butikken kalte man det for “reker m/sk 60/80”, mens i den andre gikk rekene under koden “Skalldyr Løsvekt”. Fordi jeg hadde “Skalldyr Løsvekt” eller skalldyrmiks (som ikke var annet enn reker) blant de 10 varene som ville gi 10% prisavslag på neste kjøp, fikk jeg likevel ikke det lovede prisavslaget fordi rekene var kodet annerledes nå. Det er bare de 10 mest kjøpte varene som gir 10% prisavslag. Så her gjelder det å holde tungen bent i munnen, for om du f.eks. har kjøpt løse flasker 1,5 liter PepsiMax, noe som har resultert i at colaen er blant dine 10 mest kjøpte varer, så må du fortsette å kjøpe en og en flaske 1,5 liter Pepsi Max. Hvis du derimot slår til på en 4-pakning av samme vare, får du ikke 10% prisavslag på denne. Firepakningen har nemlig ikke samme PLU-kode som den single varianten.
Ikke bare kundene som sliter med “Æ”. Rema gjør det også!
Æ er et vanvittig system, et system som hele tiden betinger at såvel kunde, som Rema 1000, klarer å holde oversikten. Ikke bare sliter kundene med Æ, også Rema har problemer med å håndtere systemet. Endatil jeg, som ikke er noen fast Rema-kunde, men som bare handler noen få vareslag der, har i skrivende stund opplevd tre ganger(!) at Rema har snytt meg for rabatten. Første gangen tok det åtte dager for Rema 1000 å ordne opp i fadesen. Andre gangen ble dette ordnet i butikken, men uten at kjøpet ble registrert i Æ, og tredje gangen gadd jeg ikke en gang gjøre noe fra eller til. De fem kundene som ventet på tur bak meg i kassen, ville ganske sikkert ikke synes om at jeg stanset opp og tok meg tid til å stille spørsmål om hvor mine 10% rabatt hadde tatt veien… Bortsett fra at Rema 1000 hadde tatt dem da, på freidig vis!
Remas egen kommentar om Æ
Rema 1000 skriver bl.a. dette om mine problemer med appen Æ i 2017: “Det er leit å høre at du nok en gang opplever utfordringer med Æ, slik skal det selvfølgelig ikke være.” Rema beklager samtidig at “det tok lang tid å besvare din henvendelse, og vi takker for din tålmodighet.” Dette var etter andre gang med opplevd Æ-rot. Den tredje gangen har jeg ennå ikke giddet å skrive mail om til Rema 1000, for det er det de ønsker seg. Rema avslutter nemlig mailen til meg slik: “Det er fint om du sender oss et bilde av din kvittering, samt 10-på-10-liste, slik at vi kan refundere eventuelle manglende priskutt.” Hvor mange gidder å gjøre slikt til stadighet? Jeg har brukt nok tid på dette tullet. Appen Æ er ikke til å stole på, og den kan dessuten villede kundene. Dette kommer neppe som noen stor overraskelse på Rema, det føler jeg meg rimelig sikker på. Oppdatert – februar 2020: Problemene med Æ vil ingen ende ta. Etter mer enn tre år(!) med Æ klarer ikke Rema 1000 å håndtere appen tilfredsstillende. Mange kunder opplever mye rot med en Æ som ikke fungerer som den skal. I januar/februar 2020 mottok Remas kundeservice 110 000 henvendelser i løpet av 3 uker. Stakkars folkene på Remas kundeservice!
Eg syns “Æ” e forvirrande. Ikkje lett å orientera seg og følgje med. Gje oss heller avslag på alt me kjøpar…
Æ handler heller hos KIWI!
Interessant.. Takk for at du deler dine erfaringer. viste ikke dette
Hallo. Jeg handler smart, de samme 10 tingene hos rema – resten hos kiwi. Hos rema får jeg 10 pros. på de 10 varene jeg bestandig kjøper, resten får jeg prosenter på hos kiwi. Og så er kiwi både bedre å billigere på frukt og grønt.
Skulle ønske vi hadde valgfrihet. Ikke bare er det tre store eiere som styrer det meste. Mange av oss har bare en butikk i nærområdet og når den er rema så er vi bondefanget 🙁
Hei, fin blogg dette. Vil gjerne legge til at Æ appen er også er sløv om du handler stort. for eksempel til en fest eller en blåtur med jobben. Det dummeste du gjør er å bruke Æ da, for festvarene kan snart invadere 10 på topp-listen din. Det e f.eks. grenser for hvor ofte du handler engangstallerkener, engangsbestikk o.l. Bruker du Æ til store arrangementer, må du vente en god stund før du igjen har noen nytte av Æ. Og varene du handlet til festen fikk du IKKE 10% på. Herved advart. Mvh Kate B.
Æ er for innviklet. Æ har problemer med å forstå opplegge.