Hva feiler det Bergen Taxi?

Hvorfor var det ingen som hadde ringt meg tilbake og orientert meg om elendigheten, at jeg stod og ventet på en umulighet, at jeg egentlig ble holdt for narr...?

Elendig taxitilbud i Bergen…

Kanskje bør bergen taxi vurdere en ny logo. Denne er koselig, og den synes å passe svært godt!Hva i all verden skal dette bety, Bergen Taxi? Enten er det fordi det er lenge mellom hver gang jeg har bruk for drosje, eller så har jeg sovet i timen, mens verden (eller Bergen) har gått sin skeive gang videre…

Jeg er faktisk litt sjokkert, for dette hadde jeg ikke forventet! Det er første gang det hender meg, likevel har jeg en følelse av at jeg ikke er den eneste som har opplevd dette…

Jeg har alltid innbilt meg at det er forholdsvis lett å få tak i Taxi i Bergen, og hvis det skulle by på problemer å få noen til å ta kjøreoppdraget, så ville man bli oppringt – eller på annen måte bli orientert om bestillingens skjebne. At det kan by på problemer nattestid, har jeg en viss forståelse for. Men dette var ikke om natten. Her for leden ventet jeg på taxi i 40 minutter. Da ga jeg opp!

Jeg ringte kl. 07.25. Hadde levert bilen på service, og nå ventet jobben. Hadde forholdvis god tid. 65 minutter på en strekning som ville ta 6-7 minutter å kjøre. Det sluddet kraftig, det var kaldt og surt. Ikke noe vær å spasere i, særlig ikke når en omsider er blitt nesten ferdig med en tre ukers kraftig forkjølelse.

Derfor ble det Bergen Taxi for meg. Trodde det skulle bli enkelt og greit. Drosjeholdeplassen var jo bare en kilometer unna. Kom neppe til å ta lang tid. Forrige gang ventet jeg i tre minutter, så var drosjen på pletten.

Men ikke i dag… Etter 20 minutter ringte jeg igjen til Bergen Taxi. Var bilen underveis, hadde de glemt meg, ville den komme snart…? Sentralborddamen beklaget. Ingen drosje var på vei ennå. Jeg stod fremdeles i kø, og jeg befant meg et stykke nede på listen. «Jeg har ventet i 20 minutter,» prøvde jeg meg, «var det ikke en ide å ringe meg og fortelle at dette kom til å ta lang tid? Jeg kunne ha gjort mye på disse 20 minuttene!»

«Vi søker og søker etter bil, men det er ingen sjåfør som har svart så langt!»

Jeg begynte å ane uråd. Trolig ville 65 minutter ikke være nok likevel? Hva skulle jeg foreta meg nå? «Jeg ønsker fremdeles å stå i kø. Jeg har ikke noe alternativ!» svarte jeg. Kanskje var det den korte turen som gjorde at ingen sjåfører meldte seg? Mange tanker surret rundt i hodet. Dessuten hadde jeg en jobb som rykket stadig nærmere.

Etter nye ti minutter ringte jeg Bergen Taxi for tredje gang. «Beklager!» sa damen i andre enden, «det fins ingen biler i nærheten!»

Jeg ga uttrykk for min fortvilelse, at dette var slett service. Jeg bestemte meg likevel for å bli værende i køen. 

Begynte å tenke på folk som var avhengig av taxi for å nå et fly, et tog, en båt, en undersøkelse, en eksamen, et viktig møte….

Jeg som alltid hadde trodd at det fantes rikelig med drosjer i Bergen… Jeg måtte ha sovet i timen. Noe hadde øyensynlig gått meg hus forbi. Drosjetilbudet var på ingen måte som forventet. Dette var skandaløst dårlig. Intet mindre!

Etter 40 minutter: – Helt fint at du avbestiller, for det er ingen ledig taxi å oppdrive…

Hvorfor var det ingen som hadde ringt meg tilbake og orientert meg om elendigheten, at jeg stod og ventet på en umulighet, at jeg egentlig ble holdt for narr...?Etter 40 minutter ga jeg opp. Jeg ringte Bergen Taxi og fortalte at jeg hadde ordnet meg på annen måte, og at de kunne slette bestillingen. «Det går helt fint!» sa drosjedamen, «for det er fremdeles ingen ledig taxi å oppdrive» Jeg hadde det på tungen enda en gang: Hvorfor var det ingen som hadde ringt meg tilbake og orientert meg om elendigheten, at jeg stod og ventet på en umulighet, at jeg egentlig ble holdt for narr…? Hadde ikke jeg ringt opp igjen flere ganger, hadde jeg kanskje fremdeles ventet på en bil som aldri kom. For var det kan hende sjåførene som ikke var interessert i dette oppdraget? Var det kanskje andre og lengre turer som fristet mer…? Ikke vet jeg, men jeg har en følelse av at det kanskje var slik det var…

Det blir lenge, meget lenge til jeg ringer Bergen Taxi igjen. Neste gang vil jeg prøve de andre selskapene først. Om de er noe bedre, vites ikke. Ett er i hvert fall sikkert; Bergen Taxi har et betydelig forbedringspotensiale. Og hvis det jeg opplevde, er representativt for hele byens taxinæring, så er både de og Bergen by virkelig ille ute….

La andre få vite om dette innlegget..

2 Comments on “Hva feiler det Bergen Taxi?”

  1. Usikker på om dette dreier som om samme dagen, men skulle på kundemøte på Minde forleden – og faktisk med bilen på verksted selv ble Taxi løsningen…. Til byen gikk det fint, men hjem igjen ventet jeg 15 minutter i kø på telefonen uten å komme gjennom… Heldigvis var det ikke mer enn ca. 7-8 min å gå til nærmeste bybanestopp (bare det at den går kun til sentrum, og jeg skulle til Åsane)…Men med sludd og snø på kryss og tvers – var det egentlig en veldig lite fristende etappe….

    Vel nede i sentrum klarte jeg å få tak i en ledig Taxi, og ble der fortalt at de hadde kun 30% av normal mengde Taxier i drift denne morgenen, grunnet at de var blitt «overrumplet» av snøværet ….på sommerdekk! Han selv hadde skiftet et par dager i forveien, men problemet var at mange av Taxiene hadde dekkene plassert på dekkhotell…

    1. Takk for tilbakemelding 🙂
      Det kan godt være at det var samme dagen. Utrolig at så mange profesjonelle sjåfører kunne bli tatt på sengen…!
      Dessuten: Det var uhyre svakt at Bergen Taxi ikke kontaktet meg (i løpet av 40 minutter) om at de ikke var i stand til å gjennomføre kjøreoppdraget. Her har Bergen Taxi et stort forbedringspotensiale.

Comments are closed.