Nøttegranola-halichi med ovnsristede mandler. En flott start på dagen!

Havregrøt fins i en haug varianter, og havre er noe av det sunneste du kan spise. Havregrøt er for alle. johnsteffensen.no

Havregrøtklubben – Kjøleskapsgrøt

Nøttegranola-halichi med ovnsristede mandler er en delikatesse. www.johnsteffensen.no

En mer velsmakende frokost skal en lete lenge etter…

Fifty Shades of Outmeal – Oppskrift 5

 

Nøttegranola-halichi med ovnsristede mandler

Hovedingrediensene i halichi er havre, linfrø og chiafrø. Halichi er kjøleskapsgrøt, en frokost i seg selv og et utmerket, velsmakende og sunt alternativ for de som strever med morgenmaten. Halichi lages før en legger seg om kvelden. Neste morgen tas glasset ut av kjøleskapet, klar til pynting/topping.

Havregrøt-klubben Gourmet er oppskrifter som har noe ekstra, og som er spesielt velsmakende. johnsteffensen.no
Havregrøt-klubben Gourmet er oppskrifter som har noe ekstra, og som er spesielt velsmakende. johnsteffensen.no

Nøttegranola-halichi med ovnsristede mandler er kjøleskapsgrøt på sitt beste. Den presenteres i Havregrøt-klubben under vignetten «Gourmet» fordi denne halichien er ut over det vanlige – svært aromatisk og meskende god. Om en spiser halichi hver morgen, blir fordøyelsen snart velregulert. Mage og tarm elsker den fiberrike retten. Et annet pluss med nøttegranola-halichi er tyggemotstanden som nøttene og mandlene gir. En kan selvsagt variere halichien når det gjelder valg av yoghurt og nøtter. Velg den yoghurtsmaken du foretrekker, og nøttene du liker best. Du kan gjerne bruke hasselnøtter, valnøtter eller peanøtter i stedet for mandler. 

Prøv også: Blåbær-halichi med kirsebæryoghurt

Slik går du frem for å lage Nøttegranola-halichi med ovnsristede mandler: 

Finn et stort glass. Fyll ca 1/3 av glasset med melk.

Ha i 1 spiseskje yoghurt, f.eks. jordbæryoghurt.

Deretter 1 toppet barneskje chiafrø + 1 toppet barneskje linfrø. Rør godt om!

Etter dette has i like store mengder nøttegranola og lettkokte havregryn (til det er ca 1,0 cm igjen til toppen/kanten av glasset. «Jacobs granola nøtter» er en utmerket ingrediens til denne retten).

Etterfyll med melk i glasset til massen akkurat løfter seg. Rør godt og dypt. Sørg for at alt innholdet i glasset blir skikkelig blandet.

Sett glasset i kjøleskapet, og la det stå der natten over.

Om morgenen har en litt jordbæryoghurt på toppen, samt finhakkede ovnsristede mandler (f.eks. «Småsulten – Ovnsristede mandler» som på bildet). 

God fordøyelse!

Les mer om chiafrø her: Chia, superfrøet som er proppfullt av næringsstoffer

I Havregrøt-klubben fins en rekke oppskrifter basert på verdens sunneste kornslag; havre. Sjekk derfor: Havregrøt-klubben

 

La andre få vite om dette innlegget..