Tidenes norske pristest (2015) viser at KIWI er billigere enn REMA 1000

Den såkalte "Matkontrollen" har foretatt tidenes mest omfattende pristest i Norge. Det ble en litt pinlig affære...

«Matkontrollen» bommet grovt

Tidenes største norske pristest (2015) viser at KIWI er billigere enn REMA 1000

Torsdag 22.10.2015 presenterte programmet «Matkontrollen» på TV2 den mest grundige prisundersøkelsen som noen gang er blitt foretatt mellom de kjedene som hevder at de er billigst på pris i Norge. Anført av programleder Solveig Barstad gikk «Matkontrollen» grundig til verks. Mer enn 7000 varepriser ble sjekket, og av disse fant en nærmere 2000 produkter som var direkte sammenlignbare. Disse varene kostet totalt rundt 57 000 kroner, og deretter ble det foretatt en prissammenligning mellom KIWI og REMA 1000. Resultatet var overraskende på flere måter, men kun en av disse måtene ble trukket frem av Solveig Barstad i «Matkontrollen». De fant nemlig ut at de to kjedene hadde omtrent identiske priser, men at det likevel var en bitte-bitte-bitte-liten prisforskjell mellom dem, dvs. at REMA 1000 var nesten 0,5% billigere på hele pakken, noe som utgjør et par hundrelapper av «handlekurven» til ca 57 000 kroner. Mot slutten av innslaget mottok REMA 1000 en bitte-liten pokal som «bevis» på at de hadde vunnet prissammenligningen. Men… stopp en halv… gjorde de EGENTLIG det?

Faktum er at REMA 1000 urettmessig ble urtopt til å være rimeligst, for Solveig Barstad må ha hatt en flau smak i munnen fordi hun visste at dette IKKE var den hele og fulle sannhet. Det var nemlig KIWI som ble testens vinner, for den gratis og frivillige TRUMF-ordningen som KIWI-kundene nyter godt av, tilbakefører til medlemmene minst 1% av det de har handlet for (og ca en gang per måned 3% utbytte). Dette ble IKKE tatt hensyn til i «Matkontrollen» sin prissammenligning. Når dette tas i betraktning, er KIWI billigere enn REMA 1000. KIWI sitt TRUMF-alternativ ble ikke tatt hensyn til i prissammenligningen, noe som egentlig var et betydelig feilgrep fra programskapernes side. Innslaget ble bare en flau affære for den såkalte for «Matkontrollen».

«TV2 hjelper deg» = harelabb-TV

Ut over dette vil jeg bemerke at forbrukerprogrammene «FBI» (NRK) og «TV2 hjelper deg» er inne i en mindre interessant periode. For TV2 sitt vedkommende kan det synes som om «TV2 hjelper deg» ikke har nok ressurser til å følge opp de enkelte sakene. Det har vært en åpenbar tendens til at sakene som presenteres, ofte ikke kommer i mål. Det virker som om programskaperne har knapt med tid, og derfor farer mer «harelabbaktig» over mange av sakene. Kanskje bør TV2 slippe til flere programledere enn Solveig Barstad som går i gjen i både «Matkontrollen» og «TV2 hjelper deg», og dette synes jeg ikke er noen god løsning, i hvert fall ikke hvis en ikke får tid til å følge opp de enkelte sakene bedre enn det som er blitt gjort det siste året.

«FBI» = egotripp-TV

«FBI» er heller ikke som før. Her er det litt av samme overfladiske tendens som nevnt over, men kanskje mer at programlederne synes det er artig å vise seg frem, eller enda mer få ta del i mer eller mindre spektakulere egotripper på NRK sin regning. For når FBI bruker en stor del av sin onsdagssending på en «forbrukertest» av en ubåt (ja, du leste riktig; undervannsbåt) til over 12 000 000 kroner, så kan det være grunn til å spørre om hvor mange nordmenn som går med planer om å anskaffe seg sin egen private ubåt…? Men reporteren fikk i det minste adrenalinkick av testen, i tillegg til at hun fikk en sponset utflukt til Monaco, for det var der ubåten kunne inspiseres. Det var tydeligvis ingen nordmenn som hadde en tilsvarende farkost å vise frem til «FBI». Slike innslag er tull og tøys! Her er «FBI» på ville veier. Slikt har ingen ting å gjøre i et forbrukerprogram beregnet på folk flest.

Les også: Johns pristest 2015

La andre få vite om dette innlegget..