Feilfrie fagfolk – falsk forsikring

Elektrikeren var klinkende klar, jeg kunne bare glemme lamper fra Clas Ohlson, IKEA eller Biltema... (www.johnsteffensen.no)

Falsk trygghet fra fagfolk

Elektrikeren var klinkende klar, jeg kunne bare glemme lamper fra Clas Ohlson, IKEA eller Biltema... (www.johnsteffensen.no)– Skal jeg montere downlights, må du kjøpe dem av meg! Elektrikeren var klinkende klar, jeg kunne bare glemme lamper fra Clas Ohlson, IKEA eller Biltema. Skulle det monteres lamper under de nye kjøkkenskapene, måtte de kjøpes gjennom ham. – Jeg vil ikke sette opp lamper som ikke holder mål, jeg vil innestå for kvaliteten, velge dem ut selv.

Så fikk han viljen sin, for fastmontert elektrisk utstyr må monteres av fagfolk. Og som fagmann hadde han ganske sikkert peiling, han burde være i stand til å skille klinten fra hveten, velge kvalitet fremfor pjank.

Trodde jeg…

Da han kom med sine lamper, som var omtrent fire ganger dyrere enn tilsvarende kjøpt hos Clas Ohlson, ville han gjerne forsterke lampene litt. – Jeg har ikke tro på dette magnetstystemet, sa han bestemt, og dermed monterte han to gjennomgående skruer i hver lampefront og opp i skapbunnene. Ikke spesielt pent, for chassiset ble bulket fordi det ikke var beregnet for gjennomgående skruer. Men det gjorde i grunnen ingen ting, for bulkene var det ingen som kunne se. Med mindre man bøyde seg under og tittet opp. Den slags er det i hvert fall ikke gjester som gjør. Det må være huseieren eller brukerne – f.eks. når pærer skal skiftes.

Elektrikeren fakturerte oss for de fire lampene, noe som skaffet ham ekstra inntekt for jobben. Han hadde trolig 30 – 40% påslag bare på lampene.

Men historien slutter ikke her… for ironisk nok fikk vi store problemer med de kvalitetssikrede og spesialbestilte «elektrikerlampene». Etter vel ett år sluttet tre av pærene å lyse. Jeg tenkte at dette var kurant, det var vel bare å skifte pærer? Som tenkt, så gjort. Men nei… da de nye pærene var på plass, lyste de fremdeles ikke. Og for å gjøre en lang historie kort; via telefon kunne elektrikeren konstatere at hele lampen var kaputt, at dette var en svakhet med modellen. Han skulle skaffe ny.

Men… en ting var at han kunne skaffe ny lampe, noe annet var at han ikke hadde tid til å gjøre jobben, dvs. skifte lampen – noe som jo kun kan utføres av elektriker. Dersom han skulle skifte lampen, måtte vi vente i seks – sju uker!

Nå fikk jeg ordnet med lampen på annen måte. Det var ikke aktuelt å bruke kjøkkenet uten at alle lampene lyste. I hvert fall ikke la det være slik i nesten 50 dager.

Så gikk det noen måneder. Da gjentok historien seg. Lampeenhet nr to lyste ikke lenger, og det hjalp ikke å skifte pærer. Samme feil som sist. De kvalitetssikrede «elektrikerlampene» vi hadde kjøpt i dyre dommer, sviktet igjen. Denne gangen gadd jeg ikke å kontakte elektrikeren som hadde montert lampene, han hadde det jo så travelt likevel… Lampeenheten ble skiftet, og dermed var halvparten av de spesialbestilte lysarmaturene under kjøkkenskapene skrotet. Nå venter vi bare i spenning på hvor lenge enhet tre og fire kommer til å vare…

Nei, dette var skrale saker, elektriker! Vi har en følelse av at lamper kjøpt hos Clas Ohlson eller IKEA ikke hadde vært noe dårligere. Snarere tvertimot. Og ikke minst: de ville vært billigere, betydelig billigere…

Om dette var første gang…? `Å nei da.. for noen år siden sa en rørlegger takk for seg etter at han hadde installert en filterbeholder. Det var bare en hake ved det hele… han testet ikke om løsningen fungerte, at rørene holdt tett. Han åpnet hovedkranen, og så gikk han. Da jeg kom inn i rommet like etter, fant jeg en stor lekkasje. Så måtte jeg ringe rørleggeren, som straks gjorde vendereis og kom tilbake for å ordne elendigheten.

Så spørs det om fagfolk alltid vet best. Ett er i hvert fall sikkert; ingen er feilfrie, heller ikke fagfolk.

La andre få vite om dette innlegget..