Baklengs politiker-saltomortale. Igjen!

Frp's nestleder, Per Sandberg, har gjort seg til talsmann for en betydelig økning av bensin- og dieselavgiftene. Stikk i strid med det som Fremskrittspartiet har gått til valg på.

Politikere med svin på skogen…

Baklengs politiker-saltomortale. Igjen!

Per Sandberg, Fremskrittspartiet
Per Sandberg, Fremskrittspartiet

Politikere er uforutsigbare, bortsett fra at de er forutsigbare i nettopp det å være uforutsigbare. Nå er det Fremskrittspartiets nestleder Per Sandberg som bokstavelig talt er ute å kjøre. Ikke bare i sin egen bobil på Norgesferie, men også som varm talsmann eller tilhenger(?) for at det bør bli betydelig økte avgifter på såvel bensin som diesel. Herr Sandberg har fått en visjon, en slags åpenbaring, om at den som forurenser mest, også må betale mest. Jeg håper at han merker den døren som utvilsomt møter ham med voldsom kraft i dette avgiftsfremstøtet… For Per Sandberg har vært en av fanebærerne i Fremskrittspartiet som siden partiet ble stiftet, har forfektet motstand mot enhver form for skatter og avgifter, et parti som endatil har samferdselsministeren i sine rekker, en minister som kan skryte av at det aldri har vært mer bompengeinnkrevning i landet enn akkurat nå. Jommen sa jeg smør! Slike politikere som gjør baklengs saltomortale – og som ikke holder det de lover, har jeg ingen respekt for. Politikere som sier en ting i valgkampen eller når de er i opposisjon, men som etter valget og etter at de har kommet i posisjon og har mulighet til å sette politikken ut i livet, åpenbart har glemt at kua har vært kalv. Med ett pennestrøk er alle løfter borte, fanesakene som de så tydelig ble frontet da de visste at de ikke trengte å håndheve politikken likevel.

Siv Jensens famøse tale, der hun i valgkampen skryter av at når Frp får makten i landet, skal bilistene møte skilter som forkynner at «veien ble bygget uten bompenger takket være Fremskrittspartiet», er en tale som er blitt vist uttallige ganger på TV etter at Frp kom i regjering. Siv Jensen gremmes sikkert over dette løftet som ingen nordmann har sett noe som helst til. Det skal bygges mengdevis av nye veier, brede veier, kostbare veier, men det er ikke mange som får anledning til å kjøre på disse veiene hvis politikerne gjør alvor av sine fremtidsvyer om å legge til 20 til 30 kroner i miljøavgift per liter(!) bensin eller diesel. Dette innebærer at det kun vil være de aller rikeste som får kjøre ubegrenset, og som ikke et eneste sekund behøver å la bilen stå, fordi de har råd til det kjempedyre drivstoffet uansett. For dem er skyhøye avgifter ikke noe hinder, miljøavgiftene blir for dem som en pølse i slaktetiden.

Rasmus Hansson, Miljøpartiet De Grønne
Rasmus Hansson, Miljøpartiet De Grønne

Den såkalte «miljøforkjemperen» og leder av MDG (Miljøpartiet De Grønne) Rasmus Hansson gjorde seg til varm talsmann for elbilenes fortreffelighet, samtidig som han tordnet mot de mange som kjørte store dieseldrevne, forurensende SUV’er. Det den samme Hansson ikke sa noe som helst om, var at han selv brukte en slik «miljøversting», en dieseldreven SUV som han imidlertid bedyret at han «var avhengig av» på grunn av at han bodde så kjelkete til. Han hadde flere kilometer med privat grusvei av meget dårlig kvalitet, en vei som han daglig måtte forsere til og fra Stortinget, og det var her SUV’en var så SUVeren, og elbilen fullstendig overlegen. Han ba om forståelse for at han «måtte» ha en slik SUV på grunn av boligen inni skauen. Han mente tydeligvis at han burde forfordeles eller gis spesialtillatelse for å kunne bruke denne miljøverstingen med beste samvittighet. Enn om den samme Hansson kunne ta inn over seg at det faktisk også er svært mange andre i dette landet som har helt andre og større veiutfordringer enn de som bor i tettbygde strøk – ja endatil mye større enn Rasmus Hanssons privatveiutfordringer. For disse menneskene blir el-bilen en kuriositet, og ikke noe mer. Dagens elbiler vil aldri være noe alternativ for dem som bor slik til.

Ketil Solvig-Olsen, Fremskrittspartiet
Ketil Solvig-Olsen, Fremskrittspartiet

Samferdselsministeren har imidlertid skjønt det, for når han er blitt møtt av hylekoret om at dieselbiler bør gis betydelig høyere avgifter enn andre biler, så har Ketil Solvik-Olsen gang på gang minnet folk på at ikke alle bor i Oslogryta, og at det som synes greit for de som bor i Tigerstaden, på ingen måte trenger å være gangbart for de som holder til ute i distriktene. Og det er det faktisk mange nordmenn som gjør, har samferdelsministeren bestandig tilføyd. Ære være ham for det!

La andre få vite om dette innlegget..