Frykten for å mislykkes
Det som følger nedenfor, må du gjerne printe ut og ha det liggende (eller kanskje helst hengende) på et sted du lett kan hente det frem – til trøst og hjelp i situasjoner som du vet vil komme, hendelser som oppleves så urettferdige og meningsløse når de inntreffer. Særlig dersom du har med barn og unge å gjøre, men også i forholdet til voksne kan det som står nedenfor, være nøkkelen til det egentlige problemet.
Professor i humanistisk pedagogikk, Sidney B. Simon, har sagt det så treffende med klar adresse til læreren. Men selv om scenariet utspiller seg i et klasserom, kan det like gjerne finne sted i hjemmet, på arbeidsplassen, under treningsøkten….
Eleven:
«For en gørr time! Dritkjedelig!
Du gjør alt så vanskelig, lærer. Dette gidder jeg bare ikke!»
Til ettertanke for læreren/den voksne:
Sa eleven dette bare for å såre deg?
Det kan ikke være fordi hun trodde du ville forbedre deg,
eller øke hennes sjanser til et bedre skussmål.
Det er langt mer sannsynlig at dette sinte, uvennlige utbruddet skjuler andre følelser:
Frykten for å mislykkes,
bekymring over sin evne til å konsentrere seg
og arbeide like raskt som resten av klassen,
reaksjon på kritikk hun har tatt til sitt hjerte for lenge siden,
eller noe annet fra hennes fjerne fortid…
Hun omgjorde ganske enkelt sin frykt – eller smerte – eller ulykke til sinne
som hun av en eller annen grunn lot gå ut over deg…
[button link=»https://johnsteffensen.no/2012/08/tenaring-i-huset-til-a-fa-gra-har-av/»] Annet innlegg, samme tema…[/button]