600 000 digitale analfabeter i Norge

600 000 nordmenn har liten eller ingen digital kompetanse... Foto: alexas fotos - pixabay

 

Svært mange nordmenn har liten eller ingen digital kompetanse

Min nabo er en av dem…

En av mine naboer som er pensjonist, ga forleden uttrykk for betydelig frustrasjon over at hun ikke kunne bestille en taxi uten at hun måtte forholde seg til en app. Hun hadde ringt for å bestille en drosje, men ble møtt av en operatør som til slutt ba henne gå inn på selskapets app for å fullføre bestillingen. Min nabo er ikke datakyndig og har heller ingen smarttelefon. Hun sukket oppgitt: «I Norge fins det i dag to kaster; de som kan data og de som ikke har peiling. Jeg hører til sistnevnte…»

Jeg har ofte hevdet at ordet DATA i flere sammenhenger kan oppfattes som et akronym, dvs. et initialord som blir lest og uttalt som et vanlig ord, men ikke bokstav for bokstav, og der DATA blir en forkortelse for «Dobbelt Arbeid Til Alle». Dessverre er det svimlende mange, rundt 600 000 i Norge, som har liten eller ingen digital kompetanse, og en stor del av disse er eldre mennesker.  

For å illustrere galskapen, kan vitsetegningen nedenfor være passende. Den treffer spikeren på hodet. Det er såvisst ikke alle nyvinninger som oppleves som et fremskritt for alle, og definitivt ikke for denne eldre kvinnen som ønsker å kjøpe en togbillett via stasjonens «Info hub»…

Dette gjelder rundt 400 000 nordmenn

Oversettelse:

«OK, en gang til: Gå hjem og logg på nettstedet vårt fra datamaskinen din, opprett en konto og kjøp billetten med kreditt- eller debetkortet ditt, last ned billetten til en smarttelefon, og kom så tilbake til den tildelte tiden… Si meg; hvilken del av «enklere og mer praktisk» er det du ikke forstår?

La andre få vite om dette innlegget..