Hvilke helseeffekter gir utholdenhetstrening?

Utholdenhetstrening

Kondisjonstrening gir betydelige helseeffekter

KondisjonstreningNår du skal trene utholdenhet (kondisjon), er det viktig at du finner aktiviteter som du trives med; jogging, sykling, rask gåing i motbakke, aerobics, turgåing, fotball, tennis, svømming, squash, langrenn… Jo dårligere utgangspunkt du har (jo mindre du har trent tidligere), desto større effekt har utholdenhetstreningen!

Det fins tre prinsipper ved all kondisjonstrening. 1: Hvor hardt du trener (dvs. intensiteten). For at treningen skal ha effekt på kondisjonen, må den skje med høy intensitet. Du må bli andpusten –  og klare å holde på en stund.  2: Øktens varighet er også vesentlig. Minst 20 min. etter at du har varmet opp!  3: Hvor ofte du trener har også betydning. To til tre ganger i uken er passelig treningsfrekvens.

Kondisjon (utholdenhet) defineres som evnen til å arbeide hardt med relativt høy intensitet over tid. Slik trening øker oksygenopptaket i blodet, noe som fører til at musklene får oksygen til å holde på lenger. Trening øker arbeidskapasiteten, noe som resulterer i en vinn-vinn-situasjon med tanke på helsen: Reduksjon i risiko for hjerte- og karsykdommer, diabetes, kreft, ryggplager og belastningsskader. Kondisjonstrening er dessuten vektkontrollerende. Den gir økt velvære, økt overskudd og bedre søvn. Kondisjonstrening har også positiv effekt på den psykiske helsen – i tillegg til at stresstoleransen øker. Utholdenhetstrening har også gunstig effekt på immunforsvaret. Du blir ikke nødvendigvis mindre syk, men sykdomsperiodene blir kortere fordi kroppens evne til å reparere seg selv, er blitt betydelig bedre fordi du har trent.

UtholdenhetstreningDe fysiologiske effektene ved utholdenhetstrening er at hjertets slagvolum øker. Det vil si hvor mye blod hjertet pumper per slag. Det dannes nye hårørsårer i muskelfibrene (ofte også i selve hjertemuskelen). Kroppens forbrenning øker, noe som fører til at midjemålet blir redusert. Det er ikke uvanlig at utholdenhetstrening også gir lavere blodtrykk pga. at åreveggenes celler, når de fornyes i kroppen, erstattes av nye og mer elastiske celler som et resultat av treningen. Kondisjonstrening fører også til økning av det gode kolesterolet (HDL). Og som om ikke det er nok… folk med angina-smerter (hjertesmerter) kan få redusert sine plager ved kondisjonstrening..

La andre få vite om dette innlegget..