Diettrådene som ga færre krefttilfeller, mindre hjertedød og reduserte hjerte- karproblemer

Dietten som kroppen elsker.

Flertallet av dem som forsøkte for en periode, gikk over til å følge dietten permanent.Jeg har tidligere omtalt Lyon-studien som viste at kontrollgruppen som inntok standard kost, hadde tre ganger(!) så stor risiko for hjertedød og alvorlige komplikasjoner enn de som fulgte Middelhavsdietten. Dessuten ga Middelhavsdietten (dvs. middelhavskosthold) færre krefttilfeller!

Miiddelhavsdietten var i tillegg lett å venne seg til, fordi flertallet av dem som forsøkte dietten for en periode, gikk over til å følge dietten permanent. Ikke bare fordi den var sunn. Den var også god! Det er viktig at mat skal smake godt, derfor skal en alltid bruke tid på å gjøre den smakfull. Dette er ikke vanskelig når det gjelder Middelhavsdietten.

Typisk norsk diett er beviselig klart dårligere(!) enn middelhavskosthold som ble lagt til grunn for Lyonstudien. Kostregistreringer levner ingen tvil om dette. Det er verdt å merke seg at Middelhavsdietten ikke førte til lavere kolesterol enn hos de andre, mens hjertedød og alvorlige hjerte- karkomplikasjoner ble redusert til en tredel sammenlignet med de som hadde et vanlig kosthold.

Middelhavsdietten inneholder dette:

◊ Mer brød

◊ Mer frukt og grønnsaker (dvs. bladgrønt og rotgrønnsaker)

◊ Mer fisk

◊ Mindre rødt kjøtt; dvs. okse, får og svin. Kjøttet erstattes med fjærkre.

◊ Bruk av olivenolje og rapsolje i matlagingen.

◊ Mindre bruk av meieriprodukter.

◊ Myk margarin basert på rapsolje. 

Sjekk alle de gode oppskriftene på havregrøt... www.johnsteffensen.no
Du finner mange fine havregrøtoppskrifter på www.johnsteffensen.no. Klikk på bildet…

La andre få vite om dette innlegget..