Naturlige antioksidanter best

Forskjell på antioksidanter.

De aller fleste forskningsrapporter tyder på at antioksidanter beskytter mot for eksempel kreft og hjerte- og karsykdom. En vet med sikkerhet at frukt, bær, nøtter og grønnsaker er sunt og beskytter organismen, men det er ikke direkte bevist at det er antioksidantene som er hovedårsaken.

Foto: Anna Pelzer (Unsplash). Tekst: John Steffensen

Når cellene forbrenner oksygen, dannes det blant annet frie radikaler. Disse stoffene er ikke bra for kroppen, og cellenes antioksidantforsvar forsøker straks å uskadeliggjøre disse. Dette går bra under forutsetning av at de frie radikalene ikke blir for mange… Blir det for mange frie radikaler, skapes det en ubalanse som kalles ”oksidativt stress” – noe som er en kjent sykdomsmekanisme.

10 år på nett

Moderne livsstil med ulike former for ytre stress, synes å forstyrre denne balansen. Langvarig oksidativt stress utvikler betennelsesliknende reaksjoner i kroppen. En slik tilstand kan fremskynde hjerte- og karsykdommer, kreft og sykdommer relatert til aldring. (Aldringsprosessen blir fremskyndet ved oksidativt stress.)

Antioksidanter er en gruppe organiske stoffer som fins i vitaminene C, E og A, samt selén og betakaroten. Bær, frukt, nøtter, de mest fargerike grønnsaker, urter og krydder hører til de aller beste antioksidantkildene.

Professor Rune Blomhoff (Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo) kartla for noen år siden flere hundre matplanter fra hele verden. Hans antioksidantforskning resulterte i følgende 10 på topp-liste:

Nype39,46
Valnøtter20,97
Granateple11,33
Krekling9,17
Ville blåbær8,23
Solbær7,35
Ville jordbær6,88
Ville bjørnebær6,13
Kirsebær5,53
Solsikkefrø5,39
Men…
Les mer om det sunneste kostholdet. Klikk på bildet.

Alle studier om antioksidantenes effekt er imidlertid ikke like entydige. Det danske Motions- og ernæringsrådet advarte allerede i 1994 mot et for høyt inntak av antioksidanter. En oppdatert rapport utgitt 14 år senere, kom til samme konklusjon: Det fins ikke dokumentasjon for at kosttilskudd med høye antioksidantnivåer reduserer risikoen for hjerte- og karsykdom eller kreft. Snarere tvert i mot… i følge danskene viser økt inntak av antioksidanter gjennom kosttilskudd motsatt effekt, nemlig økt dødelighet – om enn marginalt!

Forskjell på naturlige antioksidanter og antioksidanter som kosttilskudd

Det er verdt å merke seg at de danske studiene omhandler antioksidanter gitt som kosttilskudd, ikke i naturlige råvarer som frukt, bær, grønnsaker, nøtter etc. Alle undersøkelser tyder på at det er sunt å spise denne type mat, og at den gir nedsatt risiko for en rekke sykdommer.

Det store spørsmålet er hvorvidt dette er antioksidantenes fortjeneste, at slike matvarer har positiv effekt for helsen, eller om det er fordi de personene som kjøper slike kosttilskuddsprodukter, er mennesker som i utgangspunktet har en sunn livsstil fra før. I så fall er det den sunne livsstilen som gir lavere risiko for ulike sykdommer…

La andre få vite om dette innlegget..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.