Energi uten kalorier

Om det livsnødvendige væskeinntaket

Når du tilfører kroppen væske, er vann best. Dersom du drikker mellom 1,5 og 2 liter væske av forskjellig slag i løpet av en dag, kan du føle deg rimelig trygg på at væskebehovet ditt blir dekket.

Nest etter oksygen er vann det næringsstoffet vi er mest avhengig av på kort sikt. Vi klarer ikke mange minutter uten oksygen til lungene. Vi holder ut en dag eller to uten vanntilførsel, mens vi fint kan overleve flere dager uten mat.

Vann er viktig fordi det fins over alt i menneskekroppen. Hvert organ, hver celle ha vann. Vann er nødvendig for å få blodet til å flyte, for at transporten av næringsstoffer skal være mulig, for utskilling av avfallsstoffer, osv.

Når du tilfører kroppen væske, er vann den beste drikken. Er det varmt, trenger vi mer væske. Svetter vi mye, må kroppen også tilføres næringssalter og ulike mineraler. Farris eller tilsvarende mineralholdige drikker kan i så måte være et fornuftig valg.

Trenger du ekstra vitaminer, kan juice være lurt. Mager syrnet melk gjør magen godt. Te virker beroligende. Øl slukker tørsten, og et glass vin kan være fint for hyggen. 

Enkelte drikker er også vanndrivende. Kaffe kan i følge mange være det. Alkohol er i hvert fall vanndrivende. Når en drikker alkohol, skilles det ut mer vann enn den væsken en tar inn.  Derfor: For hvert glass vin du tar, drikk også en tilsvarende mengde vann. 

 

La andre få vite om dette innlegget..