Kolesterol kan en ikke smake, lukte eller se…

Det er kun mat fra dyr, fisk og skalldyr som inneholder kolesterol

Jo mer mettet fett du spiser, desto mer kolesterol må kroppen lage. Høye kolesterolverdier øker risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Pass på at det totale fettinntaket blir mindre enn det har vært tidligere, fordi mettet og umettet fett inneholder like mye energi (kalorier) og derfor kan bidra til vektøkning. Maten  inneholde noe fett, fordi fett er en viktig energikilde for kroppen. For mye fett er derimot ikke bra, for det kan føre til vektøkning og for mye fettstoffer i blodet. Det er særlig det mettete fettet som bekymrer, og som fører til økte kolesterolverdier.

De viktigste kildene til mettet fett er:

Melkeprodukter (smør, fløte, helmelk og ikke minst helfete oster + produkter laget av forannevnte). 

Margarin (i særdeleshet de harde variantene. En tommelfingerregel: Jo hardere margarin, desto mer usunn). 

Kjøtt og kjøttprodukter. (Husk at eggeplommen + innmat fra dyr og fisk; dvs. lever, rogn og kaviar, er særlig kolesterolrike!)

Ingen kan smake, lukte eller se kolesterol i kosten! Det er kun mat fra dyr, fisk og skalldyr som inneholder kolesterol! 27% av matens kolesterol kommer fra eggeplomme, 25% fra kjøtt, 26% fra smør, helfet melk, ost, fløte og iskrem + produkter laget av disse.

Husk at kroppen lager kolesterol selv, og at tilførsel gjennom kosten derfor er unødvendig! Forskning viser at det er sunt å spise mindre mettet fett – og erstatte dette med umettet fett. Dersom du foretar en slik endring i kostholdet, vil det umettete fettet virke kolesterolsenkende! Pass likevel på at det totale fettinntaket blir mindre enn det har vært tidligere, fordi mettet og umettet fett inneholder like mye energi (kalorier) og derfor kan bidra til vektøkning. 

La andre få vite om dette innlegget..