Jeg boikotter Rema 1000 i to uker fra og med mandag 16. januar

Kanskje skal Rema 1000 boikottes av alle som kan, både for å vise solidaritet og misnøye.

Rema 1000 på ville veier

Boikotter Rema 1000 i 14 dager for å vise avsky – og solidaritet

Jeg har bestemt meg for at jeg i protest og solidaritet skal holde meg borte fra Rema 1000 sine butikker i to uker fra og med 16. januar 2017

Om du tror at Rema 1000 er spesielt gavmilde som gjennom appen «Æ» gir rabatt på noen få produkter, så tro om igjen. Rema 1000 gjør sine mer eller mindre kloke grep fordi de ønsker å øke sin fortjeneste ytterligere. Nå har de klart å tirre på seg Nord-Norges befolkning, og snart står også Vestlandet og deler av Østlandet for tur. For regionenes mest kjente merkevarer skal heretter enten forsvinne fra Rema-hyllene, eller de får mye mindre plass enn før – og dårligere plass. Bryggeriene er først ut, men snart vil mange andre leverandører også bli redusert, for Rema har en erklært politikk om at vareutvalget skal bli mindre. 

Midt i alt levenet, som først kom til uttrykk i Nord-Norge etter at Mack bryggeriene mistet salgsmulighetene hos Rema 1000 over hele landet, til stor bestyrtelse for folk der nord, lanserte Rema 1000 appen «Æ» under påskudd av at dette skulle gjøre varene billigere for forbrukerne. Men tro ikke at Rema 1000 er snille julenisser som i pur godhet øser sitt enorme overskudd ut over befolkningen. Nei, dette er kynisme satt i system, og i neste omgang er det kundene selv som sitter i klisteret, og som bokstavelig talt betaler prisen for gildet. Når vareutvalget i Rema-butikkene blir ytterligere redusert, og Remas ledelse kan vise til at de mange produktene som ikke lenger fins i deres utsalg, er produkter som forbrukerne selv ikke ønsker, så vil de vise til de mest populære varene slik de har tikket inn til ledelsen i Rema 1000 gjennom kundenes valg i appen «Æ».

«Æ» vil gjøre det vanskeligere for nye aktører å slippe til i butikkene, for ikke si umulig. «Æ» vil være som å tisse i buksen, det hjelper en kort stund, men så blir alt mye verre for forbrukerne. Jeg mener at «Æ» er å undervurdere det norske folk. «Æ» seiler under falsk flagg fordi Rema 1000 ønsker å gi inntrykk av at dette er til forbrukernes beste. Men det er det på ingen måte. Les Sigrid Koppens BT-innlegg «Æ liker ikke Æ» og bli vis! Hun vet hva hun snakker om, for hun har bl.a. i syv år jobbet for en stor norsk matvareleverandør der hennes oppgave var å påvirke plasseringen av leverandørens varer i de ulike kjedene. Sigrid Koppens innlegg er tankevekkende lesning – og anbefales sterkt.

Oppfordrer til to ukers boikott mot Rema 1000!

Så kanskje skal vi møte Rema 1000 og appen «Æ» ved å snu ryggen til – og vise, f.eks. i 14 dager, at vi holder oss borte fra Rema 1000 sine butikker og heller handler hos konkurrentene. En professor som uttalte seg på TV i går, mente at REMA 1000 nå handler i panikk fordi de mister markedsandeler, og kanskje også fordi ledelsen omgir seg med dårlige rådgivere. For dette går på troverdigheten løs, og kundene blir utilfredse når de ikke lenger finner de kjente varene i hyllene. Så kanskje kan vi gjøre felles sak mot Rema 1000; holde oss borte fra deres butikker i to uker fra og med mandag 16. januar. DET språket er jeg overbevist om at Rema-ledelsen forstår. Nå må de ta til fornuft og snu, for dette er et Rema på ville veier. Heldigvis har mange av oss alternative kjeder vi kan benytte – om enn de er få. Og dersom du har et slikt alternativ i ditt nærområde, så bruk boikottmiddelet for å vise at hva du mener om Rema 1000 sin nye – og på sikt lite forbrukervennlige strategi!

Les «Æ liker ikke Æ»

La andre få vite om dette innlegget..