KIWI tøys!

Fantasiløse reklamefolk

Tull og tøys fra KIWI

KIWIGjennom helsides annonser ved oppstarten av 2014 proklamerer KIWI følgende:

«Kjøp 1 – betal for 1».

Intensjonen med denne «geniale» nyheten er at KIWI nå tar ansvar for miljøet fordi kundene ofte kjøper mer enn de trenger. Dette er for så vidt greit nok. Det er ikke bra at nordmenn gjennomsnitlig kastet mer enn 50 kilo mat i 2013, men å annonsere at handlerunden hos KIWI blir miljøriktig fordi man der betaler for hver vare man kjøper, er tøv. 

For å forsterke budskapet viser KIWI til fire matvarer som hører hjemme i den «nye» kategorien: Trønderfår, kjøttdeig, fiskegrateng og blåbær.

Hvordan KIWI klassifiserer resten av vareutvalget, sier de ingen ting om, men jeg tar det for gitt at dette er «same procedure as every year»; dvs. at man betaler for hver eneste vare man kjøper; en for en…. I så måte er KIWIs «nyhet» vrøvl. Det er et tåpelig og fantasiløst påfunn. Jeg skjønner KIWIs poeng, men det fungerer bare så dårlig all den tid resten av vareutvalget også må betales en for en. Kanskje kan KIWIs markedsavdeling prøve følgende gimmick neste gang: «Der våre konkurrenter gir 50% avslag, kan KIWI nå tilby halv pris!» Et slikt annonsebudskap vil være på samme idiotiske nivå.

Og for at du ikke skal tro at jeg har vikarierende motiver for det jeg skriver; selv gjør jeg mesteparten av dagligvareinnkjøpene nettopp hos KIWI. Men det er ikke fordi jeg må betale for hver eneste vare jeg har i handlekurven, men fordi den lokale KIWI-butikken har en OK beliggenhet og er en forholdsvis ryddig og oversiktlig affære.

La andre få vite om dette innlegget..