Stadig flere mister troen på “Æ”

Rema 1000 blir nødt til å endre appen “Æ”. Ellers dør den ut av seg selv…

Rema 1000 sliter med omdømmet. I følge Ipsos’ omdømmemåling som nettopp er offentliggjort, faller Rema som en stein og er nå verstingen i klassen, enda dårligere enn Posten, Sintef, Norwegian og TV 2. Rema 1000 sliter i tillegg med appen “Æ” som har påført kjeden betydelige ekstra-kostnader, driftsproblemer og mange misfornøyde kunder. Det var som en skrev: “Æ var interessant i starten, men nå bryr jeg meg ikke om den lenger. Den er blitt uinteressant.” Flere av de jeg kjenner, uttrykker det samme. De gidder ikke å forholde seg til “Æ”.

“Æ” hadde nyhetens interesse

Jeg tror at “Æ”-ordningen slik den praktiseres i dag, ikke vil overleve særlig lenge. Appen hadde nok mest nyhetens interesse. Derimot synes jeg at Rema 1000 burde ha valgt et enklere og mer kundevennlig konsept: Remas “Æ”-kunder burde heller få 10% på de 10 første varene som slås inn i kassen, 10 varer som gir rabatt uavhengig av hvilke varer en har fått rabatt på tidligere. Med appen “Æ” kunne REMA holdt styr på hvor ofte en kunde fikk benytte seg av ordningen, med en innlagt sperre på 2 eller 3 dager, en sperre som sørger for at kunden ikke ville få 10% rabatt igjen før karenstiden (f.eks. 2 eller 3 dager) var over. Et slikt opplegg ville kunden sett mer igjen av, og ikke slik som det praktiseres i dag, hvor kundene stadig snytes for rabatter fordi varene de handler, ikke lenger fins på 10 på 10 listen, og at handlerunden de nettopp foretok, resulterte i ytterligere endringer på listen, slik at kunden heller ikke neste gang oppnår 10%. 

“Æ” er ustabil og har tekniske problemer. Den er blitt nullstilt og oppdateres i tide og utide!

En annen sur greie med “Æ” er at når kjøpet skal registreres i kassen (og dermed også i “Æ”), kan REMA ha foretatt en oppdatering av programvaren siden sist, noe som fører til kunden må logge seg inn på nytt med brukernavn og passord, samt svare på en del inngangsspørsmål, samtidig som han eller hun står i kø i kassen og aller helst skulle ha betalt for lenge siden.

Dette har hendt meg flere ganger. Å ta seg tid til å oppdatere appen, samtidig som en har folk bak seg i kassakøen, gidder en bare ikke. Da gir jeg en god dag i appen, til glede for REMA 1000 – og irritasjon for meg.

Et annet irritasjonsmoment er at dersom du mottar en inngående sms (eller et annet inngående mobilvarsel) like før du skal vise appen i kassen, blir du også forsinket med betalingen, fordi du da må hente “Æ” frem igjen på nytt.

Mer enn et halvt års handel var plutselig borte vekk

Jeg har også opplevd at absolutt ALLE kjøp foretatt med “Æ”, plutselig var blitt nullstilt, og at disse forble nullstilt i over en uke! Nullstillingen innebar at INGEN kjøp fantes på listen. Etter fire dager oppdaterte Rema listen feil, og de evnet heller ikke å gjenopprette listen korrekt etter åtte arbeidsdager. Da ga jeg opp!

Du lurer kanskje på hvorfor jeg bruker appen “Æ” UTEN å la den være tilknyttet bankkort e.l.? Det er gode grunner for det, og det skal jeg komme tilbake til senere. Appen “Æ” er nemlig ingen enkel sak. Det er ikke lenger slik at det enkle er ofte det beste hos Rema. Og det har de bittert fått erfare – også gjennom det største fall i omdømme av samtlige firmaer som Ipsos registrerer.

Les mer om Remas omdømmesvikt