EarPlanes – innfridde øreproppene forventningene?

TESTRAPPORT

EarPlanes ørepropper er blitt testet av John SteffensenJeg har tidligere skrevet flere innlegg om dotter i ørene under flyvning, bl.a. artikkelen om Earplanes. Jeg har nå testet ørepropper av typen Earplanes, og her får du min dom:

Undertegnede har alltid opplevd betydelig ubehag med dotter i ørene og stort press i hodet under flyvning, særlig over lengre avstander (dvs. noen timers flyreise). Dotter i ørene og hodesmertene skyldes ulikt lufttrykk inne og utenfor kabinen, samt inne og utenfor trommehinnene. Lufttrykk i fly er lavere enn det trykket vi omgir oss med på bakken.

Jeg har særlig slitt med trykk i hodet og dotter i ørene under nedstigning (landing), og smertene har vart lenge etter at jeg har forlatt flyet – gjerne også til neste dag – eller påfølgende dager.

En dag fikk jeg tips om at det fantes et effektivt tiltak mot dette problemet; nemlig spesiallagede ørepropper (EarPlanes) som en får kjøpt på apoteket. Intet skulle være uprøvd, og dersom disse spesialproppene kunne redusere mitt ubehag ørlite grann, var det vel verdt de vel 80 kronene som settet kostet…

EarPlanes testet sommeren 2013

Under denne sommerens ferietur til Madeira skulle EarPlanes prøves ut, en flyvning jeg har lidd meg gjennom flere ganger. Ville EarPlanes redusere plagene mine i nevneverdig grad? Hvis ikke ville det neppe bli flere lange flyturer for meg…

Etter å ha forsøkt EarPlanes tur-retur Madeira i 2013, kan jeg bekrefte at EarPlanes virker, og at de virker meget godt – under forutsetning av at en følger bruksanvisningen. Forskjellen med og uten EarPlanes er som natt og dag! Der jeg tidligere fikk et enormt press for hodet, et press som vedvarte i mange minutter og som føltes som om hodet skulle sprenges, opplevde jeg at smertene var nesten fraværende når jeg brukte EarPlanes ørepropper.

Det er vanskelig å si hvor mye EarPlanes reduserte trykk og dotter, men jeg føler at begge flyturene (tur – retur) opplevdes 90% bedre enn før takket være disse keramiske øreproppene. Jeg merket hvordan EarPlanes hele tiden jobbet for å utligne trykkforskjeller. Noen ganger kjente jeg i et par sekunder trykksmerter i hodet, men disse gikk over og ble ikke værende i mange minutter som ved tidligere anledninger. Dotter hadde jeg omtrent ikke, og de jeg fikk var forholdsvis beskjedne og slapp omtrent med en gang. Min kone hadde faktisk mer dotter i ørene enn meg, men hun brukte IKKE EarPlanes – og har heller ikke tilsvarende flyproblemer som det jeg sliter med.

Etter flyturene hadde jeg omtrent ingen plager. En ganske utrolig og uventet opplevelse!

Hos meg er det ikke tvil: EarPlanes vil heretter være fast følgesvenn under enhver flyvning. Spesialproppene har imidlertid begrenset varighet. De må skiftes etter å ha vært brukt noen få ganger, men det dreier seg ikke om en stor investering, og når de fungerer så effektivt, er dette vel verdt pengene. Nå blir det mange flere sydenturer på meg…

Proppene klødde en del første gang jeg benyttet dem, særlig i det ene øret. Dette var ubehagelig, men jeg holdt ut og falt ikke for fristelsen til å ta ut igjen proppene før flyet var i marsjhøyde. Kløen forsvant etter første etappe, senere var det ingen kløe.

Proppene skal skrues inn i ørene før en går inn i flyet. Under lange turer kan en ta ut proppene når flyet har nådd maks høyde. EarPlanes må skrues inn i ørene igjen en time før landing. Proppene skal ikke tas ut før dørene til flyet er blitt åpnet. EarPlanes er laget slik at det går fint an å føre en samtale med sine medpassasjerer, samt høre hva besetningen sier under flyturen.

EarPlanes kan virkelig anbefales! 😀

Sommeren 2014

Sommeren 2014 testet jeg også Apotek1 sine “Ørepropper fly” (pris – str. L /Voksen – kr 79,90). Også disse øreproppene kan anbefales. Basert på et par flyvninger er det vanskelig å føle forskjell på EarPlanes vs Apotek1 sin variant. Proppene er utformet litt forskjellig, men begge gjør flyturen mye mer behagelig for den som føler at hodet vil sprenges ved landing, og som i tillegg pleier å være plaget med dotter og øresus i dager etter flyvningen.